Как да смените запалителните свещи в колата: стъпка по стъпка ръководство
Запалителните свещи: ключова роля и поддръжка
Запалителните свещи са от съществено значение за функционирането на бензиновите двигатели. Те създават искра, която запалва сместа въздух-гориво. Ако дори една свещ е дефектна, това може да доведе до проблеми при стартиране и работа на двигателя.
Материали и разлики между запалителните свещи
Основната разлика между запалителните свещи е материалът на електродите и броят на отрицателните електроди. Електродите могат да бъдат изработени от никел, мед, сребро, платина или иридий. Най-скъпите платинени и иридиеви свещи са предназначени за двигатели с висока степен на компресия и обикновено имат един страничен електрод. Други модели могат да имат два, три или дори четири електрода.
График за подмяна на свещите
Графикът за подмяна зависи от качеството и цената на свещите. Например, в двигателите на Mazda Skyactiv-G, иридиевите свещи се препоръчват да се сменят на всеки 8 години или на всеки 120 000 км. Обикновените запалителни свещи, изработени от стоманена сплав с никел или мед, трябва да се сменят на всеки 30 000 км.
Последствия от ненавременна подмяна
С времето в керамичния изолатор на свещите могат да се появят микропукнатини, които позволяват проникване на прах в цилиндъра. Това може да доведе до надраскване на стените му. Искровата междина на свещите също се увеличава с износването, особено при бюджетните модели, които са лишени от редкоземни благородни метали.
Сигнали за необходимост от подмяна
Автомобилът може да даде индиректни сигнали за необходимостта от подмяна на свещите. Прекъсвания в работата на двигателя, трудности при стартиране и влошена динамика са признаци. Външният оглед на свещите също може да покаже промени в разстоянието между електродите, което е сигурен знак за подмяна.
Основни грешки при смяна на запалителни свещи
Работа с горещи свещи
Опитните механици знаят, че не трябва да се работи със запалителни свещи, докато двигателят не се е охладил до поне 40-50°C, за да се избегнат наранявания и повреди.
Почистване преди смяна
Преди смяна на свещите, моторният отсек трябва да бъде почистен от прах и мръсотия. Пренебрегването на тази процедура може да доведе до навлизане на замърсители в цилиндъра и повреди.
Небрежно боравене
Невнимателното боравене със свещите може да доведе до счупване. Ако долната част с резбата остане в главата на цилиндъра, ще се наложи използването на специален инструмент за отстраняване.
Правилно затягане
Запалителната свещ трябва да бъде затегната с точния въртящ момент, обикновено не повече от 25 Nm. Използването на динамометричен ключ е препоръчително за точно затягане.
Използване на правилния инструмент
Развиването и затягането на свещите трябва да се извършва със специален ключ за свещи. Използването на друг инструмент може да доведе до повреда на свещта.