Jeep Compass: Открийте предимствата на леката хибридност
Всъдеходната легенда от Втората световна война днес е мирен, комфортен и умерено електрифициран SUV
Jeep по наследство не би трябвало да обича лесните и прави пътища. В самото си начало тази американска легенда е правена за бойните полета на най-голямата световна война, а не за гладък и мирен асфалт. После все пак ѝ се налага не само да тръгне по него, но и да се настани удобно в паркингите и бързите магистралните ленти, но началото, закодирано в прословутите 4 букви, намира начин да напомни за себе си.
Сигурно затова и новото поколение на Compass при лансирането си е минало през няколко континента, преди да дойде в Европа. Първоначално то е било представено в Китай, после са лансирани версии за Индия и Латинска Америка, а завоюването на Европа започва от Италия, откъдето някога са минали и бойните му предшественици. Производството е в Мексико, Бразилия, Индия и Китай, а европейските се правят в Италия.
Jeep Compass Limited 1,5 e-Hybrid 48V – новост и технически характеристики
Тестовата Compass Limited 1,5 e-Hybrid 48V е добре позната, но новостта е в буквите 1,5 e-Hybrid 48V, които крият „меко“ хибридно задвижване. То съчетава бензинов 1,5-литров мотор с малък елдвигател от 20 к.с. и батерия с капацитет 0,8 кВтч. Системната мощност е 130 к.с., като елдвигателят може да придвижва самостоятелно машината, но на сериозен електрически пробег не може да се разчита. Елмоторът помага при ускорения, регенерира енергия при спиране и снижава разхода на бензин. Сертифицираните емисии на СО2 са свалени до 134 г/км, което му дава фискални облекчения в някои страни.
В България обаче няма подобни фискални предимства, така че нашият тест е чист като сълза. Оценяваме самата кола без екологични номера и пристрастия. Освен това, този Compass от 2024 е разхубавен, актуализиран и наситен с авангардна електроника, което го прави конкурентен в острата пазарна битка на компактните кросоувъри. Силуетът и размерите на Compass са донякъде стандартни за повечето компактни кросоувъри, но дизайнът му има и някои отличия.
Дизайн и офроуд способности
Четирите букви Jeep са добре видими в центъра на предния капак, а под тях са разположени патентованите 7 отвора на радиаторната решетка. Високият пътен просвет, защитата по калниците и праговете също напомнят за легендарните офроуд-способности. Въпреки това, всъдеходността на тази версия остава относителна, защото задвижването 1,5 e-Hybrid 48V прехвърля въртящия момент само към предните колела. Има и версия с 4х4, но тя е доста по-скъпа и сложна в техническо отношение.
Електрическото задвижване и икономия
Моторчето е с мощност 20 к.с., а батерията - с капацитет само 0,8 кВтч. Това стига за плавно и безшумно потегляне, паркингови маневри или влачене в задръстване, но при реално шофиране скоро се включва и бензиновият мотор. Системата дава икономия, като контролното табло показва заряда на батерията и как всяко спиране добавя енергия, която после помага на мотора или се използва за други консуматори като климатика и електрониката.
Тестово пътуване и комфорт
В края на теста се отчете, че системата работеше сравнително икономично за кросоувър с подобни размери и тегло. Пътуването бе до Банско и околностите, с общо изминати 519 км и среден разход 6,1 л/100 км. Комфортът в купето е отличен, моторът не издава досаден шум, а задвижването тегли убедително. Окачването държи стабилно каросерията по магистралата и в завоите, а офроуд комфортът също не страда при минаването през дупките и коловозите.
Технически данни и цена
Jeep Compass e-Hybrid 48V
Двигател: Микрохибрид, 4-цилиндров, 1496 куб.см
Трансмисия: 7-степенен автоматик
Мощност: 130 к.с
Въртящ момент: 240 Нм
Ускорение 0-100: 10 сек
Максимална скорост: 193 км/ч
Разход на гориво: При теста 6,1 л/100 км
Тегло: 1575 кг
Размери в м.: 4,400/1,870/1,620
Цена на тестовия модел: 73,398 лв.