Историята на гръцкия автобус "Чавдар"
Експорт на автобуси „Чавдар“ за Гърция
България започва да изнася автобуси „Чавдар“ за Гърция през 1977 година. В следващите осем години южната ни съседка купува повече от 500 автобуса, което я прави най-успешния чуждестранен пазар за продукцията на ботевградското предприятие.
Модели и производствен процес
Сред експортните модели е „Чавдар“ 12М, който е с дължина 12 метра и разработен съгласно техническите изисквания на гръцката фирма Atlas. Готовите шасита се доставят на самоход до каросерийната фирма в град Тива, близо до Атина. Специалисти от „Чавдар“, включително инж. Александър Гавалюгов и инж. Стефан Киров, оказват техническа помощ на място.
Основни доставки и количества
През 1978 г. за Гърция заминава втората партида от 141 неокомплектовани автобуса „Чавдар“ 12М, а година по-късно още 171 автобуса. През 1982 година, след успешната сделка за доставката на 200 градски автобуса „Чавдар“ В 13-20 за Атина, в Гърция са експортирани още 100 броя шасита от същия модел плюс окомплектовка за каросерията.
Локализация и адаптации
Гръцкото обозначение на модела е „Чавдар“ В 13-21. В конструкцията са добавени компоненти на местни фирми като сдвоените фарове и различните сгъваеми врати. През втората половина на 80-те години в Гърция са продадени и малки серии шасита от модерните автобуси „Чавдар“ 530HD и „Чавдар“ 130, които на място са дооборудвани с каросерии.