IIHS: шофьорите по-често извършват множество задачи при използване на усъвършенствани системи за подпомагане на шофирането
IIHS: частичната автоматизация води до по-голямо разсейване на шофьорите
Шофьорите, използващи частична автоматизация, често са по-разсеяни зад волана, според доклад на IIHS. Изследването обхваща 29 шофьори, които са били тествани в две превозни средства с ниво 2 на автоматизация. От 14 производители, почти всички получиха слаби оценки за системите си за наблюдение на шофьорите.
Повече разсейване при активирана автоматизация
С увеличаването на броя на превозните средства с усъвършенствани системи за подпомагане на управлението и скоростта, все повече шофьори използват технологията за задачи, несвързани с шофирането. Това е мнението на изследователи от Института за застрахователна безопасност на магистралите (IIHS), които проведоха проучване с 29 души през няколко години. Те установиха, че шофьорите се занимават с разсейващи дейности с 30% повече, когато системите за подпомагане са активирани.
Използвани превозни средства
Проучването използва Volvo S90 от 2017 г. с Pilot Assist и Tesla Model 3 от 2020 г. с Autopilot. IIHS отбелязва, че Volvo е актуализиран два пъти по време на проучването за подобряване на системата. И двете превозни средства изискват от шофьорите да държат ръцете си на волана през цялото време.
Разсейващи дейности
Докладът специално посочва дейности като подстригване, хранене и използване на мобилен телефон, които изискват някаква форма на ръчна активност. С времето, шофьорите свикват със системата и разсейванията се увеличават. Много от тях научават честотата на алармите и как да ги избегнат, за да предотвратят ескалация на предупрежденията.
Необходими са по-строги мерки
IIHS смята, че производителите на автомобили трябва да увеличат предупрежденията и последствията, за да поддържат шофьорите фокусирани върху шофирането. „Тези резултати са добър напомнян за начина, по който хората учат,“ каза президентът на IIHS Дейвид Харки. „Ако ги обучите да мислят, че вниманието означава да натискат волана на всеки няколко секунди, точно това ще правят.“
През тази година IIHS оцени няколко производители за това как техните системи за подпомагане наблюдават и предупреждават шофьорите. От 14 системи, само Lexus получи приемлива оценка. Две получиха маргинални оценки, а останалите бяха оценени като слаби.