Идеен проект за тунел под Петрохан
Обществена поръчка
В обществена поръчка за проектране на скоростния път Монтана – София, включващ тунел под Петрохан, бяха получени 17 предложения от различни фирми и консорциуми. Проектът има за цел да свърже град Монтана и столицата, като общата дължина на участъка се изчислява на 82 км, предвиждайки проектна скорост от 120 км/ч. Индикативната стойност на поръчката е определена на 6.67 милиона лева без включен ДДС.
Участници
Сред подадените оферти се открояват такива на "ДЖИ М ИНЖЕНЕРИНГ" ЕООД с цена 4.235 милиона лева без ДДС, "АЛВЕ КОНСУЛТ" ЕООД с оферта за 4.175 милиона лева без ДДС, и "ПЪТПРОЕКТ" ЕООД, чиято цена е 3.89 милиона лева без ДДС, сред други участници. Някои от предложенията пък застават точно или много близо до максималния бюджет, като "КАПИТАЛ УОТЪР СИСТЕМС" ЕООД с оферта от 6.6665 милиона лева и "ЪРБАН ГРУП" ЕООД с 6.666606 милиона лева без ДДС.
Основни изисквания:
- Свързване на обхода на Монтана и Софийския околовръстен път.
- Съобразяване с проекта за скоростен път Монтана - Враца и автомагистрала „Европа“.
- Избягване на преминаване през защитени зони и територии.
- Спазване на всички изисквания в ЗООС и Наредбата за ОВОС.
- Срок за изпълнение: 365 календарни дни.
Изпълнение
Избраният изпълнител за изготвяне на идейния проект на скоростния път Монтана – София с тунел под Петрохан ще има нелеката задача да съобрази трасето с множество фактори, за да се гарантира неговата ефикасност и екологичност.
Значение на проекта:
- Ключов за националната и европейската транспортна мрежа.
- Най-краткото трасе между София и Монтана.
- Намаляване на времето за пътуване.
- Подобряване на безопасността.
- Облекчаване на трафика по алтернативните маршрути.
Скоростният път между Монтана и София е важен за националната и европейската транспортна мрежа и предвиждането на тунел под Петрохан може да осигури непрекъснатост през цялата година, заобикаляйки текущите предизвикателства с преминаването през старопланинския проход. Проектът е бил предмет на проучвания и обсъждания през годините, включително прединвестиционно проучване, проведено през 2020 г., с цел определяне на икономическата целесъобразност на подобряване на трасето.