Хаос в пунктовете за технически прегледи
Нова реалност
Продължава хаосът, породен от новите правила за задължителния годишен технически преглед (ГТП) на автомобили. Най-новата реалност изправя собственици на бензинови возила пред непреодолими препятствия, докато дизеловите автомобили изглежда минават под радара на нововъведенията.
Бензиновите автомобили са "обречени"
Съгласно проверка, публикувана от "Телеграф", бензиновите автомобили сега се сблъскват с изключително завишени стандарти за емисии на въглероден диоксид (CO2), влязли в сила от 22 юли. За разлика от дизеловите возила, които се проверяват за димност, а не за CO2 емисии, тези на бензин са подложени на строга проверка за CO2, оставяйки хиляди от тях извън пътя заради невъзможността да преминат ГТП.
Центровете за ГТП вече са наясно с масовия проблем, като веднага при постъпване на бензиново возило, се отправя предупреждение към собственика за потенциален провал поради строгите CO2 стандарти. Времето за проверка на такива автомобили може да се удължи до около час, докато преди процедурата отнемаше значително по-малко време.
Завишени стандарти, но и по-високи цени
Освен това има сведения за бензинови модели от 2020 г., които са били спрени от употреба след неуспешно преминаване на тестовете за емисии. Ситуацията достига до абсурда, където автомобил, преди година преминал ГТП за 45 лева и класифициран като Еко категория 3, сега е подложен на проверка срещу 180 лева, като резултатът от нея е нов стикер и прехвърляне в Еко категория 2, въпреки че официалната цена в същия център е 90 лева, а за автомобили с газова уредба – 100 лева.
На колата с бензинов двигател, модифицирана с газова уредба и обявена за по-екологична, измерванията се извършват само при работа на бензин, като газовата система се игнорира. Това противоречие също се отнася и за автомобили с метанова уредба, които в някои държави от ЕС се равняват на електромобили по екологичност.
В този контекст, автомобилите на дизел, които традиционно се асоциират с по-високи нива на вредни емисии, продължават да избягват всякакви пречки при ГТП, дори и без наличието на катализатори и филтри за твърди частици, успешно преминавайки техническия преглед.