Франция въвежда нови ограничения за автомобили през 2025г.
Какви промени предстоят в големите френски градове
През 2025 година, Франция ще направи значителен завой в своята политика за борба със замърсяването на въздуха. Нови ограничения ще бъдат въведени, които ще повлияят директно на движението на милиони автомобили в някои големи градове. Тези мерки са част от инициативата зони с ниски емисии (Zones à Faibles Émissions), която има за цел да подобри качеството на въздуха в градските райони.
Забранени автомобили в големите метрополии
От 1 януари 2025 година, на някои автомобили няма да им бъде позволено свободно движение в три големи френски града: Париж, Лион и Страсбург. Ограниченията са насочени към най-замърсяващите превозни средства, категоризирани по системата на винетки Crit’Air. Засегнатите модели включват:
- Автомобили с дизелови двигатели, регистрирани преди 2011 г.
- Бензинови превозни средства, регистрирани преди 2006 г.
Тези автомобили, класифицирани като Crit’Air 3 или по-ниско, съставляват значителна част от автопарка във Франция. Повече от осем милиона коли, или около 21% от текущия парк, ще бъдат засегнати.
Различия между засегнатите градове
Въпреки че Париж, Лион и Страсбург прилагат ограничения за превозни средства Crit’Air 3, условията варират:
- Париж: Ограничения от понеделник до петък, от 8:00 до 20:00 ч. (неактивни през уикендите и празниците)
- Лион: Постоянна забрана (7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието)
- Страсбург: Постоянна забрана (7 дни в седмицата, 24 часа в денонощието)
Други големи градове като Марсилия и Руан са получили изключения заради подобреното качество на въздуха.
Социален и икономически ефект
Въведените ограничения ще имат значителни последици за много френски автомобилисти. Ще бъдат силно засегнати собствениците с ограничени финансови ресурси, за които замяната на автомобила е значителна инвестиция. За справянето с тези предизвикателства са предвидени следните инициативи:
- Финансови помощи за закупуване на по-малко замърсяващи автомобили
- Развитие на обществения транспорт и велосипедни инфраструктури
- Насърчаване на споделеното пътуване и автосподелянето
Строго прилагане на правилата
В момента глобите за неспазване на ZFE ограниченията са редки, основно поради липса на системи за масов контрол. Нови радари, които ще бъдат въведени до 2026 година, ще позволят по-систематично прилагане на правилата.
Заключение
Тези нови ограничения от 2025 година представляват основно предизвикателство, което ще изисква значителни адаптации на индивидуално и институционално ниво.