Етиопия: Забраната за ДВГ се оказа голяма грешка
Въвеждане на забрана за лични автомобили с ДВГ
В началото на тази година Етиопия предприе изненадващо решение, като внезапно въведе забрана за вноса на лични автомобили с двигатели с вътрешно горене. Основната причина за тази мярка са високите цени на горивата, допълнително нарастващи заради колебанията на валутните курсове. Правителството също така заяви желание да намали вредните емисии, особено с оглед на стария автомобилен парк в страната.
Увеличаващият се брой електрически автомобили
На пръв поглед, новините изглеждат положителни. В страната вече се внасят по 100 000 електрически коли месечно. До 2030 година е планирано вносът да достигне до 500 000 автомобила на месец. Етиопия също така строи нова електроцентрала по протежение на река Нил, която ще генерира 5000 MW мощност за електромобилите.
Проблеми, свързани с бързия преход
Въпреки това, внезапната промяна доведе до множество проблеми за собствениците на електрически коли:
Липса на резервни части и квалифицирани механици
Първият проблем е липсата на достатъчно резервни части, които се налага да бъдат внасяни от Китай, предизвиквайки закъснения. Това особено се усеща извън столицата. Другият проблем е липсата на квалифицирани механици, които да са запознати с особеностите на електрическите автомобили. Те са претоварени, което удължава чакането, а повишеното търсене води до увеличаване на цените на услугите им.
Наводнение на пазара с евтини електрически автомобили
Голяма част от новите електрически автомобили са евтини и съответно не най-надеждни. Пазарът е изпълнен с евтини китайски електромобили, които понякога се оказват по-скъпи за ремонт от самото им закупуване.
Възраждане на интереса към стари автомобили с ДВГ
В резултат на тези проблеми, много хора започват да се насочват към стари автомобили с ДВГ. Те често са на повече от едно десетилетие, но за тях има повече възможности за ремонт и поддръжка. Следователно, цените им се увеличават поради нарасналия интерес.
Липса на необходимата инфраструктура
Един от големите проблеми е липсата на зареждащи станции. Правителството твърди, че инвестира в изграждането на повече точки и планира също така построяването на завод за батерии. Въпреки това, тези решения ще отнемат години, а нуждата е неотложна.
„Ясно се вижда, че без готова инфраструктура – зарядни, части, механици и енергия, преходът към електромобилите не може да се осъществи, без значение колко голям е изборът от електрически коли на пазара.“
Заключение
Решението на Етиопия да въведе забрана за автомобили с вътрешно горене предизвика множество предизвикателства в страната. За да се постигне успешен преход към електрически автомобили, е необходимо да се решат проблемите с инфраструктурата, поддръжката и достъпността.