известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Експертът по катастрофи Стефан Мутафчиев: Най-много инциденти с фатален край стават вечер

Екип MyVe
Екип MyVe
10:22 | 23.11.2022
Време за четене: 04:02 мин.
Експертът по катастрофи Стефан Мутафчиев: Най-много инциденти с фатален край стават вечер

– Г-н Мутафчиев, как се определя скоростта на движение на виновен шофьор при настъпила катастрофа?

– Измерването на скоростта преди беше много по-лесно, защото в повечето случаи колите оставяха следи при спиране. Сега с тези съвременни системи доста често нищо не остава на пътя. Затова измерването на скоростта е доста по-трудно. За сметка на това обаче се разчита на камери, GPS-и, камионите имат тахограф например. Ако настъпилата катастрофа е в града, особено на кръстовище, почти винаги е заснета от камери. Ако произшествието е извън града и няма никакви следи на терен, тогава се използват като определящи деформациите по автомобила, паднали вещи, ако например е пострадал пешеходец. Ако катастрофата е между два автомобила, се гледат деформациите и по второто превозно средство, на какво разстояние един от друг се намират. Колкото по-голямо е разстоянието, толкова по-висока е била скоростта при сблъсъка. Много е различно при отделните инциденти.

– Резултатите от една автотехническа експертиза често се оказват решаващи за изхода на конкретно дело, свързано с катастрофи и настъпили фатални последици. Какви умения се изискват за такива анализи?

– Първо, трябва да отбележим, че това е изключително отговорна работа. Скоростта има значение и понякога, когато не можем да определим точната, определяме минималната възможна. Понякога е достатъчно да се определи дали е била превишена, или не. Има една особеност, за която малко хора знаят – дори скоростта да е била превишена, невинаги това означава, че има причинно-следствена връзка за настъпване на инцидента и резултатите от него. Ако говорим за произшествие с пешеходец например, ако скоростта на движение на колата, която го е блъснала, е 60 км/ч, може да се окаже, че произшествието е могло да бъде избегнато само при скорост от 30 км/ч. Това означава, че и с разрешената в градски условия скорост от 50 км/ч щеше да настъпи същият удар. Тогава се приема, че няма връзка между превишената скорост и настъпилия резултат, тоест скоростта вече не е фактор. Невинаги превишената скорост означава нещо съществено. Много е впечатляващо, когато при някоя катастрофа в града се каже, че някой се е движил със 100 или 150 км/ч. Безспорно при такива големи разлики при разрешената и действителната скорост връзка винаги има. Повечето шофьори карат с 60-70 км/ч в града и казват „Няма проблем“. Но има. Ако при 50 км/ч спирачният път е един, при 60 км/ч, тоест при увеличение с 20% на скоростта, спирачният път не се увеличава с 20%, а с повече. Това хората не го осъзнават. А става въпрос за проста математика от пети или шести клас. Хората не се замислят, че 10 км/ч всъщност увеличават спирачния път много повече. Така че, за да се правят подобни анализи, се изискват опит и различни умения. Това не е точна наука, която се учи в университета.

– Често се случва да се припокриват като понятия разрешената и несъобразената скорост. Нека да обясним разликите.

– Разрешената скорост е...

Прочетете цялата статия на следния линк:   https://avto-moto.bg

Споделете статията в: