Два автономни автомобила дрифтят в тандем като професионалисти
Toyota Research Institute и Stanford Engineering постигат автономно дрифтиране в тандем
Toyota Research Institute (TRI) и Stanford Engineering успешно реализираха първото в света автономно дрифтиране на два автомобила в тандем. След седем години сътрудничество, екипите постигнаха автономно дрифтване, което симулира промяна на траекторията при плъзгане върху хлъзгава повърхност като сняг или лед.
Иновации в автономното управление
Екипите добавиха втори автомобил, за да симулират по-сложни динамични условия, при които автомобилите трябва да реагират бързо на други превозни средства, пешеходци и велосипедисти. „Нашите изследователи се обединиха с една цел – да направят шофирането по-безопасно“, заяви Авинаш Балачандран, вицепрезидент на отдела Human Interactive Driving на TRI.
Физика на дрифта и безопасност
Крис Гердес, професор по машинно инженерство в Stanford, отбеляза, че физиката на дрифта е подобна на тази при поднасяне върху сняг или лед. Проектът използва изкуствения интелект за динамично управление на автомобилите в екстремни ситуации, което може да подобри системите за безопасност в бъдещите автомобили.
Технически подробности
Експериментите са проведени в Thunderhill Raceway Park, Калифорния, с две модифицирани Toyota GR Supra. Алгоритмите на водещия автомобил са разработени в TRI, а инженерите от Stanford създават тези на следващия автомобил. Системите използват Nonlinear Model Predictive Control (NMPC), за да планират действията си до 50 пъти на секунда.
Автономност и бъдеще
Използвайки изкуствен интелект за непрекъснато обучение на невронната мрежа, автомобилите стават все по-добри след всяко движение по пистата. „Излизаме извън границите на всичко, правено досега, в търсене на физическите възможности“, коментира Гердес. Тази иновативна технология има потенциал да направи автомобилите значително по-безопасни.