Дизелът остава крал на автомобилния пазар в Европа
Европейският пазар на търговски превозни средства показва добро здраве през първата половина на 2024 г.
Европейският пазар на търговски превозни средства, включително ванове, бусове, камиони и автобуси, показва значителен растеж през първата половина на 2024 г., според данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (АСЕА).
Дизелови двигатели доминират
Огромната част от новите превозни средства са с дизелови двигатели. Делът на дизеловите бусове достига 84,3%, при камионите този процент е 95,7%, а при автобусите - 68,5%.
Електрически и хибридни модели нарастват
Електрическите и хибридните модели също регистрират възход. В Германия над половината от новите камиони са електрически. Франция води при електрическите автобуси, а Германия - при хибридните. В Италия най-много са тези на газ.
Растеж на регистрираните ванове и бусове
Новите регистрации на ванове и бусове до 3,5 тона са 840 409, което представлява 15% увеличение спрямо същия период на миналата година. В ключови пазари като Германия, Испания, Италия и Франция се наблюдава двуцифрен растеж, като Германия води с 19,3% повече нови превозни средства от този тип.
Значителен ръст в България
В България търсенето на бусове от бизнеса също е значително над средното за ЕС. Регистрирани са 3381 нови буса, което представлява 37,9% ръст на годишна база - третият най-голям след Кипър и Хърватия.
Увеличение на новите регистрации на камиони
При камионите също има увеличение на новите регистрации в ЕС. При товарните автомобили до 16 тона скокът е 18,2% до почти 32 000. Тежкотоварните камиони остават на близки до миналогодишните нива. В Испания (+21,7%), Италия (+10,5%), Германия (+8,1%) и Франция (+5,5%) регистрациите са нагоре.
Сериозен скок при автобусите
Най-голям обаче е скокът при новите регистрации на автобуси в ЕС - 28,6%, или цели 20 370 пътнически возила. В Италия подмяната на автопарка на транспортните оператори върви с пълна сила - в експлоатация са влезли 44,6% повече автобуси. В Испания те са с 24,2% над миналогодишните нива, а в Германия - 17,8%.