Тест-драйв на новата Dacia Duster 3: солидна промяна в действие
Dacia Duster се превърна в бестселър
Dacia Duster се превърна в бестселър, още с появата си през 2010, като заедно с второто поколение до момента има над 2,4 милиона продажби. От Dacia са твърдо решени да продължат успеха на своя компактен SUV и с излязлата неотдавна трета генерация. За целта са лансирани сериозни промени – и отвън, и в интериора, като моделът визуално се отличава от предшествениците с новия дизайнерски език на марката.
Нова платформа и подобрено управление
„Третият“ преминава от морално остарялата B платформа на Renault-Nissan към много по-модерната нова CMF-B архитектура, която дава възможност за нови опции за задвижване (като хибрид), подобрено управление и пътно поведение, но запазва уникалната проходимост в леки и по-тежки пресечени терени.
Обновен дизайн и интериор
Дизайнът, както споменахме, е коренно променен и обновен, като на практика почти всички линии са нови, а промените може да видите в броните, осветлението и куп други детайли. Салонът също е генерално обновен, като запазва част от утилитарността с която сме свикнали, но е доста по-стилен, а пространството е по-голямо. Макар пластмасовите детайли да са по-твърди, като цяло сглобката е на високо ниво и в купето не се усещат излишни шумове и скърцане.
Нови технологии и дигитален дисплей
Инструменталното табло вече е с дигитален дисплей, с ясни и лесни за четене показания. Мултимедията на централната конзола също е генерално променена и вече не използва системата OpenR на Renault, базирана на Google, а собствена технология с ясни и прости графики и лесно за навигиране меню.
Двигателна гама и нови опции за задвижване
Двигателната гама също търпи някои промени. Вече няма да видите 1,3-литровия бензинов мотор, който е съвместна разработка на Renault и Mercedes. На негово място идва 1,2-литров трицилиндров агрегат с мека хибридна технология и мощност от 130 конски сили, който се предлага с предно или 4х4 задвижване и 6-степенна механична скоростна кутия.
Проходимост и офроуд способности
Относно 4х4, винаги ни е допадало поведението на Dacia Duster извън пътя. И сега нещата са запазени, като успяхме да се уверим на сериозно подготвения офроуд полигон. Машината е с почти 22-сантиметров клирънс, удачна колесна база и добре премислени надвеси. Това и позволява да се движи без проблем на 30-градусов страничен наклон, както и да атакува 31-градусов склон. Ъгълът на спускане е 36 градуса, а рамповият – 24 градуса.
Налице е и изцяло нова 4х4 трансмисия, наречена Terrain Control, която включва 5 настройки за шофиране: автоматичен режим, сняг, пясък/кал, еко и Offroad. Всеки един режим има различни комбинации на прехвърляне на тягата между колелата, оптимизация на работата на двигателя и асистиращите системи. Последният режим е подобен на 4x4 Lock от досегашния модел, но решава къде да подаде повече тяга, в случай на нужда.
В допълнение има и асистент за потегляне и спускане по наклон, като поддържа избраната скорост до 30 км/ч и може да игнорирате педала на газта. По време на офроуд шофиране, на дисплея на мултимедията може да следите наклона надолу и нагоре, страничният наклон, както и разпределението на мощността между осите.
Хибридни и газови версии
Връщайки се към задвижваща гама, за пръв път Dacia Duster се предлага и като хибрид. Става дума за позната и от Jogger система HYBRID 140, комбинираща 4-цилиндров, 1,6-литров бензинов двигател с 94 к.с., два електромотора (задвижващ мотор с 49 к.с. и високоволтов стартер генератор) и електрическа автоматична скоростна кутия (с 4 предавателни отношения на двигателя и 2 предавателни отношения на мотора). Тази версия е доста практична за по-дълъг път заради ниския разход на бензин, както и за града, заради факта, че е единствената ви опция за автоматик.
Естествено, налице е и практичната версия с „газова уредба“. ECO-G е с мощност от 100 к.с. и разполага с 50-литрова бутилка за пропан-бутан, а с такъв обем е и бензиновият резервоар. Това, според производителя, гарантира пробег от около 1300 км при използването и на двете горива. А за смисъла от газ, едва ли трябва да ви обясняваме – просто погледнете цената на колонката. Това е и най-достъпната версия.
Нива на оборудване и цени
Още една голяма новост за Duster е лансирането на пакета Sleep: Подобно на Jogger, тук е налична практична, подвижна и достъпна кутия 3 в 1, съдържаща двойно легло, което се разгъва за по-малко от 2 минути от 1 човек (1,90 метра дължина и до 1,30 метра ширина), маса тип табла и място за съхранение. В допълнение се предлага и нов експедиционен багажник, който може да носи до 80 кг товар.
Новият SUV ще се предлага с 4 нива на оборудване: базовото Essential, средното Expression и двете топ версии - Extreme и Journey. Още в Essential Duster разполага с всички основни неща (включително новия и задължителен комплект за безопасност), релси на покрива, задни сензори за паркиране и държач за смартфон вместо централен екран на информационно-развлекателната система.
Expression добавя 17-инчови алуминиеви джанти, дигитален инструментален панел, 10.1-инчова мултимедия, както и задна камера за паркиране. Extreme е по-познатият от високите нива на оборудване като включва масивни 18-цолови джанти, гумени стелки, климатроник, надстройка на информационно-развлекателната система, която добавя навигация, както и медни екстериорни и интериорни акценти. Journey е новото предложение, което е по-малко офроуд ориентирано и набляга на повечето технологии. При него са налични електрическа ръчна спирачка, безжично зарядно за телефон, 3D аудио система и др.
Стигаме и до цените, които са все още доста добри за този сегмент, но и не са познатите ни ниски отпреди. Базовата версия с газова система е 36 790 лева, най-достъпният вариант с 4х4 задвижване започва от 47 790 лева, а хибридният модел ще ви струва 53 890 лева, като се предлага само в някое от топ нивата. Да, това не е онзи евтин Duster, който преди години се предлагаше от около 22 000 лева, но все още е кола, която си струва парите.