България към Q1 2023
Подобно нещо не е имало
За автомобилната индустрия периодът след пандемията изобщо се характеризира може би преди всичко с дълбокия полупроводников недостиг. Ефектът върху индустрията за нови превозни средства е драматичен, довеждайки обема на сектора до нива, които в по-нормални времена бихме свързали с тежка икономическа рецесия – поне толкова лоша, колкото глобалната финансова криза. В резултат на такова ограничено от предлагането намаление на продажбите и производството на превозни средства, търсенето им надвиши далеч предлагането. Последствието от този дисбаланс, както вече всички знаем, беше скок в цените на крайния продукт и рентабилността на производителите.
Източник: LMC Automotive (Eurostat, US BLS) |
Прегледът на месец март започвам тъкмо с диаграма, илюстрираща уникалния в съвременната епоха мащаб на тези ценови промени – подобно нещо не е имало от десетилетия.
„Ако нещо не може да продължи вечно, то ще спре“, са думи, приписвани на икономиста Хърбърт Щайн, а ценовите ръстове очевидно не могат да продължат безкрайно, както е и малка вероятността да останат толкова високи. Въпреки, че все още няма ясни признаци за забавяне на ценовия ръст, знаем, че основният проблем с предлагането върви стабилно, макар и бавно, към решение. Междувременно преобладаващите в някои страни условия на лека рецесия успоредно намаляват търсенето. В някакъв момент, вероятно по-късно тази година, това нарастващо предлагане ще срещне намаляващото търсене.
С течение на времето високата рентабилност на производителите, която е резултат от тъкмо от този дисбаланс, вероятно ще започне да се нормализира. Да, знам, че част от тях не вярват, че ще се върнат към старото време: запасите ще бъдат постоянно ниски, производството по поръчка ще бъде новото нормално, а високоспецифичните превозни средства ще са всичко, което ще продават; нетърпеливите потребители ще бъдат готови да чакат, плащайки постоянно по-високи цени.
Не вярвам много в тази логика, а конкуренцията ще е основен фактор, когато търсенето и предлагането тръгнат да се балансират. Ще е необходим производител с топки, който да устоява значителна загуба на пазарен дял от агресивен конкурент, напиращ да доставя по-бързо и/или на по-добри цени. За промяната на всеки пазар са необходими един-двама големи производители, а на индустрията не й трябва привличащо регулаторното внимание тайно споразумение да се дисциплинира.
На този ценови фон март бе интересен далеч не само с темата на десетилетието...
Прочетете цялата статия на следния линк: https://kaloyanjelev.blogspot.com