БЕЗ ИЗНЕНАДИ: Първи сме по смърт на пътя в ЕС
България е с най-висок брой смъртни случаи по пътищата в Европейския съюз за 2023 г.
Ново проучване на Европейската комисия разкрива тревожна статистика относно пътната безопасност в България. Според данните страната ни е на първо място по смъртност по пътищата в Европейския съюз (ЕС) през 2023 г., като нивата на смъртност достигат 82 на 1 милион души. Това е значително увеличение спрямо предходната година, когато смъртността по пътищата беше 78 на 1 милион.
Румъния заема втората позиция непосредствено след нас с ниво на смъртност от 81 на 1 милион. За разлика от тях, най-безопасните пътища в ЕС са открити в Швеция, където смъртността е само 22 на 1 милион, следвана от Дания с 27 на 1 милион.
Интересното е, че въпреки увеличаването на смъртността по пътищата, в абсолютно изражение броят на загиналите лица е намалял. Експертите твърдят, че това се дължи на по-бързия темп на намаляване на населението в страната. Това води до намалено съотношение на смъртните случаи.
СРАВНЕНИЕ:
Данните бяха сравнени с три времеви периода: 2022 г., 2019 г. (базова година за целта за намаляване на смъртността по пътищата с 50% до 2030 г.) и средната стойност за 2017-2019 г. Резултатите показват, че броят на загиналите по пътищата в България е намалял с 1% в сравнение с 2022 г., с 16% в сравнение с 2019 г. и с 18% в сравнение със средната стойност за 2017-2019 г.
Важно е обаче да се отбележи, че тези стойности са предварителни и подлежат на промяна, когато бъдат публикувани окончателните данни през есента. Оценките за 2023 г. обхващат цялата година и всички пътища, включително смъртни случаи в рамките на 30 дни след инцидент.
Лихтенщайн, който не е член на ЕС, но е част от Европейското икономическо пространство (ЕИП), е единствената страна без регистрирани смъртни случаи по пътищата през 2023 г.
Като цяло, смъртните случаи по пътищата в целия ЕС са намалели с 1% през 2023 г. в сравнение с 2022 г., което представлява около 2360 по-малко смъртни случая (10%) в сравнение с 2019 г. Въпреки това, тенденцията на намаляване се забавя в няколко държави-членки, което показва неотложната нужда от подобрения в областта на пътната безопасност.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ ФАКТОРИ,
които допринасят за високата смъртност по пътищата в България:
- Състоянието на пътната инфраструктура: Много пътища са в лошо състояние, с дупки, липса на маркировка и сигнализация.
- Старият автомобилен парк: Голяма част от автомобилите в България са стари и не отговарят на съвременните стандарти за безопасност.
- Некачественото обучение на шофьори: Често шофьорите не са добре обучени
СПЕШНИ МЕРКИ:
Данните подчертават сериозната ситуация с пътната безопасност в България и необходимостта от незабавни действия за справяне с проблема. Това включва прилагане на ефективни стратегии и политики, насърчаване на безопасно шофиране и повишаване на осведомеността относно рисковете, свързани с лошото поведение на пътя. Само чрез колективни усилия можем да постигнем значителен напредък в намаляването на смъртността по пътищата и осигуряване на по-безопасна среда за всички участници в движението.
Европейската комисия призовава за по-активни действия за подобряване на пътната безопасност. Сред препоръките са:
- По-строги правила за движение по пътищата:
- Въвеждане на "Dutch Reach" - метод за отваряне на вратата на автомобила, който предпазва велосипедисти.
- Повишаване на глобите за превишена скорост, шофиране под въздействието на алкохол или наркотици, и неправомерно изпреварване.
- По-добро обучение на шофьорите:
- Включване на теми за пътна безопасност в учебните програми.
- Провеждане на курсове за шофьори с повишен риск.
- По-безопасна инфраструктура:
- Изграждане на по-безопасни пътища и кръстовища.
- Осигуряване на по-добра поддръжка на пътната мрежа.
- Инвестиции в нови технологии за безопасност:
- Разработване на системи за автоматично аварийно спиране.
- Въвеждане на интелигентни транспортни системи.
Само чрез комплексни и последователни действия можем да намалим трагичната статистика по пътищата.