Audi планира да затвори завода си в Брюксел през 2025 г.
Работни места и бъдеще на Q8 e-tron под въпрос
Audi официално обяви, че на 28 февруари 2025 г. ще затвори завода си в Брюксел, което поставя край на производството на Q8 e-tron. Тази "болезнена" стъпка, описана от Герхард Уокър, ръководител на производството в Audi, затваря месеци наред съмнения и слухове относно бъдещето на завода, който осигурява работа на около 3,000 души.
Причини за затварянето на завода
Решението за закриване на завода е предопределено от няколко ключови фактора. Един от основните е ниската комерсиална ефективност на електрическия SUV модел Audi Q8 e-tron, който не изпълнява очакванията за продажби. Това, съчетано с високите производствени разходи и заплати в Белгия и липсата на стратегическо местоположение, довежда до това решение.
Влияние върху икономиката и работниците
Затварянето на завода породи дълбоки тревоги сред служителите и местната общност. Освен преките служители, стотици подизпълнители също ще бъдат засегнати. Обсъжданията с потенциални купувачи, включително китайският производител Nio, не успяха да осигурят жизнеспособно решение.
Стратегическо пренасочване
Заводът в Брюксел беше символ на ангажимента на Audi към електрическите превозни средства в Европа. Затварянето му отразява предизвикателствата пред които е изправена автоиндустрията на континента, от структуралните разходи до нарастващата конкуренция от чужди пазари. Липсата на ясна стратегия за реорганизация или за поддръжка на дейността на обекта е довела до протестни действия в последно време.
Стратегическата промяна насочва производството на следващия модел Q8 e-tron в Мексико, което символизира преминаването към държави с по-ниски оперативни разходи.
Заключение и бъдеща перспектива
Затварянето на завода в Брюксел показва как автомобилната индустрия се променя, за да се приспособи към новите икономически и логистични реалности. Това означава не само загуба на работни места, но и емоционален удар за региона, който е свързан с автоиндустрията. Но също така предлага шанс за Европа да преосмисли конкурентоспособността си на глобалния автомобилен пазар.