Ами ако Skoda беше Dacia?

Приватизацията на Skoda и интересът на Renault
През 1990 година Renault се интересува от чешката марка Skoda, която днес е част от Volkswagen. След края на комунистическото управление в Чехословакия, новото правителство в Прага организира приватизацията на големите индустрии. Един от най-интересните активи е фирмата Skoda с нейната фабрика в Млада Болеслав.
Renault бе подготвило оферта от 13 милиарда франка (около 3.5 милиарда евро днес) за придобиването на Skoda. Френската компания планираше да продължи производството на модела Favorit и да произвежда Renault 19 Chamade.
Конкурентната стратегия на Volkswagen
Volkswagen, основният конкурент на Renault, предприема различен подход. Германският производител се фокусира върху печелене на доверието на персонала на Skoda. Организираха се семинари и обучения, а обещанието, че марката Skoda ще оцелее в дългосрочен план, привлича подкрепата на служителите.
На 9 декември 1990 година, чехословашкият министър-председател Петър Питхарт обявява, че Skoda ще бъде продадена на Volkswagen, което се оказва решаваща стъпка за бъдещето на марката.
Сравнение между Skoda и Dacia
Volkswagen и Skoda бързо обновяват индустриалното си оборудване. През 1994 година излиза Skoda Felicia с първия 1.6-литров двигател на Volkswagen, а през 1996 година е представена Octavia - първият модел на платформа на VW.
Паралелно, Renault се фокусира върху Dacia през 2004 година с изграждането на модела Logan, предназначен за румънския пазар и страните в преход.
Dacia продължава да предлага нискобюджетни модели, но постепенно привлича нова клиентела с по-луксозни предложения като Dacia Bigster.
„Моята идея беше да приложим проект за автомобил за 6000 долара, който не можем да продаваме под марката Renault,“ обяснява Луи Швайцер, основател на проекта Logan.
Историята на Skoda и Dacia демонстрира различните стратегии, които автомобилни гиганти могат да предприемат при разширяване на своето влияние и моделиране на брандове с историческа и глобална значимост.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
