7 основни причини за намаляване на мощността на автомобила и как да ги предотвратите
Вероятно сте чували израза, че „част от конете отдавна са отишли на паша“. Това има логично обяснение. Мощността на двигателя и въртящият момент зависят от функционирането на различни системи и качеството на горивото. Ако има прекъсвания в работата на мотора, те незабавно влияят върху динамиката на автомобила.
На какво да обърнете внимание, ако усетите осезаемо намаление на динамиката и влошаване на работата на двигателя?
Външно влияние
Работата на всеки двигател зависи от температурата на околната среда и количеството кислород, постъпващо в него. При горещо време и разреден въздух, атмосферните двигатели изпитват недостиг на кислород, необходим за възпламеняване. Това води до промяна в работата на мотора.
Надморска височина и валежи
В планината този ефект е по-забележим. Въздухът там е разреден и колкото по-високо се изкачвате, толкова повече намалява мощността. На 1000 м надморска височина мощността спада с около 10% при атмосферните двигатели. На 2000 м надморска височина спадът достига до 30%, а над 3000 м двигател със 100 к.с. губи половината от мощността си. Турбо двигателите, които използват въздух с висока плътност, поддържат относително добра динамика. При дъжд аеродинамиката на автомобила се влошава и съпротивлението при контакт на гумата с пътя се увеличава, което влияе на динамиката.
Горивна помпа
Най-често за загубата на динамика е виновна горивната помпа. След няколко години работа, налягането в горивото в системата може рязко да падне. Започват прекъсвания в смесообразуването, горивната смес е обеднена, в резултат на което отделяната енергия при изгаряне намалява.
Запушен филтър
Запушеният филтър е една от основните причини за рязкото намаляване на постъпващия въздух. Задръстен с мръсотия, прах и сухи листа, филтриращият елемент намалява циркулацията на въздуха почти наполовина. Това води до неправилно смесване на гориво и кислород.
Дефектен съединител
Повреда в трансмисията също води до загуба на мощност. Износените дискове на съединителя се приплъзват и се губи част от въртящия момент. Това води до прегряване и по-бързо увреждане. Водачът първо усеща загуба на ускорение, след това колата не може да се движи с висока скорост и при натискане на газта забавя. В резултат на това колата може да се движи само на втора или трета предавка със скорост от 30 км/ч. Този ефект може да се получи както при механична, така и при роботизирана трансмисия.
Лош бензин
Нискокачественото гориво води до детонационен ефект в двигателя. Сместа не издържа на компресията и налягането спада до появата на искрата. Възможно е възпламеняване на сместа на няколко места в горивната камера, което води до експлозивно възпламеняване. Това пречи на движението на буталото, което намалява мощността. Детонациите са опасни, защото разрушават части от буталната група и причиняват щети на стените на цилиндрите.
Дефектни сензори
Ако някои сензори се повредят, електронният блок за управление поставя двигателя в авариен режим. На таблото светва Check Engine, което е сигурен знак, че сте за сервиз.