Златишки проход, или как 40 години АПИ не успя да ремонтира и довърши 24 км
В България няма нито една бърза връзка по направлението Север-Юг през Стара планина. За изграждането на тунел под Шипка се говори повече от 40 години, но такъв и до ден днешен не е направен и по всяка вероятност в следващите 10 години няма и да има. В същото време единственият изграден тунел, който свързва Сверена с Южна България е тунелът "Кашана" в недовършения Златишки проход. Тунелът е завършен на 80%, но проходът така и не е бил ремонтиран повече от 40 години.
Географски данни:
Златишкият проход (Кашана) е планински проход между Етрополска планина на запад и Златишко-Тетевенска планина. Надморската височина на седловината Кашана е 1385 м, а дължината на прохода е само 24 км. Той е една от най-късите връзки между Северна и Южна България. За сравнение дължината на Троянския проход (Беклемето) е 40,8 км.
През прохода от север на юг преминава участък на второкласния Републикански път II-37, село Джурово – Етрополе – Златица – Панагюрище – Пазарджик – Пещера – Доспат – село Барутин.
Историческа справка:
Проходът е съществувал още по време на Римската империя, като е бил използван за важна търговска връзка между Мизия и Тракия. Проходът се е използвал още 339 г. пр.н.е., като в местността Кашана се е състояла битка между трибалите, племе, живяло в днешно Етрополе, и войските на Филип II Македонски.
По време на Втората българска държава този проход е продължавал да има важно значение за търговията и за военната защита на държавата. През 1443 г. в него се провежда и битка между кръстоносците на Владислав III и Янош Хуняди и турците.
За прохода и неговото значение:
Златишкият проход осигурява най-бързата връзка между...
Прочетете цялата статия на следния линк: https://euctp.com