Защо страната на кенгурата трудно преминава на електромобили

Пътешествие от Пърт до Мелбърн разкрива сериозен недостиг на инфраструктура за бързо зареждане
Пътешествие от Пърт до Мелбърн показа реалното състояние на електромобилната инфраструктура в Австралия. Маршрутът от 5 000 км. разкри колко трудно е зареждането далеч от големите градове. Наблюденията сочат, че Tesla остава лидер по продажби, а BYD настъпва бързо.
„Наличността на обществените зарядни станции е сред основните притеснения на шофьорите, които обмислят покупка на електромобил, непосредствено след покупната цена.“ — местни проучвания.
Страната разполага с приблизително 1 600 бързи зарядни устройства. Това е малко за континент с дължина на магистрала Highway 1 от 14 500 км. Културата на дългите пътувания се сблъсква с липсата на мрежа.
Повечето зарядни са между 22 и 50 kW
В Пърт има Supercharger станции и видими електромобили. След няколко десетки километра на юг положението се влошава. По пътя към Hamelin Bay (320 км.) се срещат малко зарядни и рядко надвишават 50 kW. Зареждане с 300 kW липсва изцяло.
Между Augusta и Albany (415 км.) съществува само една станция. Обходът между Albany и Esperance (480 км.) предлага две. На пътя се срещат единични Tesla Model 3 и отделни BYD Seal. Ограничението 110 км./ч. намалява разхода, но не решава проблема със зареждането.
Преминаването през Nullarbor е почти невъзможно
Последната станция преди пустинята е в Norseman. Следват 650 км. до Mundrabilla, където 50 kW зарядно беше повредено. Реално преминаването на Nullarbor (1 250 км.) е рисково за електромобил. От Mundrabilla до Ceduna (580 км.) картата показва само един 50 kW пункт в Yalata, който не бе намерен. Остават обикновени контакти с 3,7 kW в отдалечени ранчота.
След пустинята има 780 км. до Аделаида. Честота на станциите се увеличава до една на всеки 200–250 км. В града зареждането е безпроблемно и се виждат много Tesla, Kia EV6/EV9, BMW i4 и Polestar. Местните проявяват интерес към електрическото движение, но признават, че дизеловите пикапи все още доминират.
Разстоянието от 730 км. между двата града вече може да се измине електрически. При пристигане в Мелбърн отново се забелязва висока плътност на "чисти" автомобили. Това подсказва, че потребителското желание съществува, но инфраструктурата остава ключовата бариера.
Продажбите на електромобили в Австралия
През 2024 г. са продадени 91 292 чисто електрически автомобила при общ пазар 1 220 607 коли (7,5 %). За сравнение, Франция достига 290 611 електромобила. Населението на Австралия е 27 милиона, така че пазарът е относително малък. Топ 10 модели са:
- Tesla Model Y – 21 253
- Tesla Model 3 – 17 094
- MG4 – 6 934
- BYD Seal – 6 393
- BYD Atto 3 – 5 751
- BMW iX1 – 2 618
- Volvo EX30 – 2 129
- BYD Dolphin – 2 116
- BMW i4 – 2 062
- Kia EV6 – 1 785 В обем BYD заема второ място и вероятно ще изпревари Tesla през 2025 г.
Австралия има богати залежи на въглища и литий. Електромобилният преход зависи най-вече от изграждането на бързи станции в „сивите зони“. Без това далечните пътувания ще останат трудни, а потенциалът на пазара няма да се реализира.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
