Защо никой не купува новия Fiat 500?
Продажбите на Stellantis спадат драстично
Продажбите на марките Dodge и Jeep на Stellantis в Америка намаляват значително, а положението на международните им пазари не е по-добро. Към лошите новини се добавя и обявлението на Stellantis за удължаване на спирането на производството на електрическия Fiat 500 до 1 ноември поради ниско търсене. Първоначално компанията спря производството на 12 септември, планирайки четири седмици престой в завода в Мирафиори, Италия. Сега спирането се удължава с още три седмици.
Проблеми на европейския пазар
Според Reuters, решението е придружено от изявление към синдикатите, че пазарът на електрически автомобили в Европа е "в сериозна криза". Въпреки спирането на производството, Fiat 500 все още не е изчезнал. Stellantis планира да инвестира над 110 милиона долара в разработването на хибридна версия с бензинов двигател, която ще бъде представена следващата година, като така компанията ще отговори на намаляващото търсене на изцяло електрически автомобили.
Контекст и сравнителни данни
За контекст, Stellantis продаде само 470 Fiat 500 в Америка през първата половина на 2024 г. За сравнение, през 2012 г. - най-добрата година за продажби - компанията продаде 46 999 бройки от предишното поколение 500. Дори през 2020 г., след като автомобилът беше прекратен за Северна Америка, Stellantis все пак успя да продаде 674 единици.
Причини за ниското търсене
Липсата на търсене има смисъл, поне за САЩ. Fiat 500e има пробег само от 240 километра и струва 34 095 долара. За същата цена може да се купи електрически Hyundai Kona с много повече пространство и 193 километра допълнителен пробег. Fiat просто не е конкурентоспособен. Добавянето на бензинов вариант е стъпка в правилната посока, но може би е твърде малко, твърде късно за Stellantis, съдейки по всички други лоши новини от марката напоследък. Надеждата е компанията да намери изход от създадената ситуация.