Защо доказването на реалното състояние на пътя в момента на инцидент е толкова важно?
ЕЦТП неведнъж повдига въпроса за процедурите при разследване на тежки пътнотранспортни произшествия, защото те са ключови за следствието. И всяко изкривяване на истината е в ущърб на някой от засегнатите.
Фактологията включва и пътните условия, и моментното състояние на инфраструктурата, а нейното изясняване е свързано с внимателен анализ на детайлите.
Какво включват те и какви са реалните примери от вече настъпили инциденти - в интервюто на Диана Русинова за safenews.bg
Манипулират ли се пътните условия след ПТП-тa така, че да се прикрие вината на стопанина на пътя за настъпването на тежки пътни инциденти?
Диана Русинова е експерт по пътна безопасност към Сдружение „Европейски център за транспортни политики“. Занимава се с проблемите на транспорта и пътната безопасност от 2009 г. насам. Сертифициран инспектор по пътна безопасност и член на Британския кралски институт по разследване на автомобилни катастрофи. Била е ръководител на множество инспекционни екипи за обследване на пътни инциденти и на състоянието на пътната инфраструктура.
Г-жо Русинова, обществото е чувствително, когато стане тежка катастрофа, но после се оказва, че всяко чудо е за три дни. Каква е ролята на вашия Европейския център за транспортни политики, чуват ли експертизата ви институциите и водачите?
Пътнотранспортните произшествия се превърнаха в част от ежедневието ни и това е безспорен факт. За повечето хора катастрофите са просто досадна статистика или 2-минутен репортаж във вечерните новини, но истината е много по-сурова и само онези, които не са били засегнати от този проблем не могат да си дадат сметка какво представлява и колко коства една катастрофа. В повечето случаи дори леко ПТП само с ранени отнема между три и пет часа за обработка, а понякога и доста повече. През това време се ангажират ресурсите на медици, пожарникари, полицаи, следователи и т.н. Всичките тези хора могат да бъдат полезни например на човек с инфаркт или на раждаща жена, но те са ангажирани с разчистването и елиминирането на щетите от катастрофа на пътя. Нещо, което реално е можело и е трябвало да бъде предотвратено. Нещо, което коства извънреден ресурс, в това число и финансов, който не отива в полза на благото на хората, а се изразходва за елиминирането на щети.
Ролята на ЕЦТП е освен да осигурява подкрепа чрез своите експерти на терен, както и при разследването на самите пътни инциденти, също да се бори и в различните министерства, институции, а дори и в Народното събрание. Чрез отстояване на политики, насочени към превенция и трайно намаляване на пътните инциденти. Ако ми бяхте задали този въпрос преди две години, вероятно щях да Ви кажа, че никой не ни чува, но с труд и последователност вярвам, че гласът на независимите експерти вече има все по-голяма тежест, не само пред медиите и обществото, а и пред институциите.
Нещо много важно, нека не забравяме, че ЕЦТП е първата и за момента единствена неправителствена организация, която реално излезе на терен и благодарение на това започна да има чуваемост и публичност. А ролята на едно НПО е да е медиатор и балансьор в тези отношения, но преди всичко в полза на обществото и в името на обществения интерес. Нека не забравяме, че единствено нашата организация има смелостта да каже истината и да я отстоява.
Обикновено при пътни инциденти виновни винаги са шофьорите, но има ли статистика колко ПТП-та са причинени заради неизправности по пътните артерии и лошото им поддържане от АПИ и общините?
Ние разполагаме с много информация за...
Прочетете цялата статия на следния линк: https://euctp.com