Умората зад волана: Как микросънят води до инциденти в Германия през 2023 г.
Следствие от умора: над 1900 пътнотранспортни произшествия в Германия през 2023 г.
Над 1900 пътнотранспортни произшествия настъпили в Германия през 2023 година са свързани с наранявания, които се дължат на умора. Петер Шницлер, автомобилен експерт в Ergo, споделя как да разпознаем предупредителните сигнали, които показват предстоящ микросън – пристъп на умора, водещ до неволно заспиване.
„Микросънят продължава около 0,2 до 5 секунди за шофьорите, но може да има фатални последици“, предупреждава Петер Шницлер. „Атаките обикновено се случват през нощта и рано сутрин, тъй като вътрешните часовници на много шофьори все още са настроени да спят. Дори ако седите зад волана дълго време или шофирате вкъщи след дълъг работен ден, вероятността очите ви да се затворят се увеличава.“
Фактори, допринасящи за микросън
Монотонните маршрути, като например каране по магистрали, топлина и липса на кислород, както и заболявания като нарколепсия, могат да насърчат микросъня. Микросънят често се проявява под формата на симптоми на умора, като прекомерно прозяване, парене в очите или затруднено концентриране. Треперенето, невъзможността да държите очите си отворени и влошаването на настроението също са първите признаци на умора.
Как да предотвратим пътнотранспортни произшествия
Шофьорите трябва да отнесат тези предупредителни сигнали сериозно, тъй като намаленото внимание значително увеличава риска от инциденти. Почивката е абсолютно необходима, когато се изпитва тунелно виждане, несъзнателни промени в скоростта или затруднено оставане на пътя. Подходящ сън преди пътуване е най-добрият начин за предотвратяване на микросъня. Шофьорите трябва да се отправят на продължителни пътувания само когато са добре отпочинали и във форма.
При първите признаци на умора е препоръчително да се прекъсне шофирането поне за 20 минути и да се направи кратка разходка на чист въздух или да се подремне. Предполагаемите стимуланти като кафе, енергийни напитки или силна музика имат само краткотраен ефект и отлагат умората, затова са неподходящи.
Технологични помощни средства в автомобилите
Производителите на автомобили използват технологични иновации, за да намалят риска от злополуки. Много модели вече разполагат със системи за подпомагане на водача (ADAS), които ще бъдат задължителни за новите превозни средства от юли 2024 г. Асистенти за поддържане на лентата и аварийно спиране допълнително повишават безопасността.
Въпреки наличието на първите самоуправляващи се автомобили, спането по време на шофиране остава неосъществена мечта за бъдещето.