Toyota RAV4: 30 години иновации и лидерство в SUV сегмента
Toyota RAV4 празнува 30-годишен юбилей през 2024-а година. Във време, когато VW още не е обмислял създаването на SUV, Toyota създава тази категория, която днес доминира световния пазар.
Всичко започва през пролетта на 1994 г., когато Toyota представя нов вид автомобил на автосалона в Женева: компактен SUV с четири задвижващи колела и монокок купе. Името му е RAV4, което означава "Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive" или "Robust Accurate Vehicle with 4-wheel drive". Моделът излиза на пътя през лятото на 1994 г. с висока позиция на седене, осигуряваща по-добра видимост и усещане за безопасност. Toyota комбинира офроуд възможности с комфортно поведение на асфалта, разграничавайки RAV4 от конвенционалните офроудъри.
Идеята за RAV4 е представена за пръв път на салона в Токио през 1989 г. с концепцията RAV-FOUR. Публиката приема модела с ентусиазъм, което води до зелена светлина за проекта през 1991 г. Първото поколение (1994 - 2000) е компактен 3-врат модел с дължина 3,69 м, задвижван от 2,0-литров бензинов двигател със 129 к.с. и перманентно 4х4 задвижване. През 1996 г. гамата се разширява с 4-врата версия и опция за предно предаване, а през 1997 г. се появява електрическа версия със 63 к.с. и пробег до 200 км.
Второто поколение (2000 - 2006) използва нова платформа и окачване, за да подобри качествата извън пътя и поведението на асфалта. Версиите с 3 и 5 врати са удължени, а двигателите включват 1,8- и 2,0-литрови бензинови мотори със 123 и 150 к.с. През 2001 г. се предлага и дизелов двигател: 2,0 D-4D със 116 к.с.
Третото поколение (2006 - 2012) е качено на нова платформа и се предлага само в 5-врата версия. Дължината му е увеличена с 19 см, а новата система за задвижване на четирите колела включва електронно контролиран съединител. Гамата от двигатели се разширява с бензинови мотори от 2,0 до 3,5 литра и нов 2,2-литров дизел.
Четвъртото поколение (2013 - 2018) стандартизира междуосието за целия свят и увеличава дължината на модела с 23,5 см, което води до увеличение на обема на багажника с 47%. Новото окачване подобрява комфорта, а системата за задвижване на четирите колела идва със система Dynamic Torque Control. Двигателите включват бензинови мотори с обем 2,0 и 2,5 литра, дизелите са 2,0 и 2,2 литрови, а през 2016 г. се появява хибридна версия със системна мощност 197 к.с.
Петото поколение (2018 до днес) бе лансирано в Европа през 2019 г. и достигна 10 млн. продажби в света година по-късно. Настоящият RAV4 е първият SUV, базиран на Toyota New Global Architecture и се предлага само като хибрид в Западна Европа. През 2020 г. се появи първият плъг-ин хибрид с пробег на ток до 75 км. Моделът е един от най-успешните SUV в световен мащаб, с 14 млн. продажби, включително над 2,5 млн. в Европа към края на 2023 г.