Скандалът с електромобилите в Китай: Лесно е да измамиш системата

Разкрития за неправомерни субсидии в индустрията на електрически превозни средства в Китай
Китайската индустрия за електрически превозни средства (ЕПС) премина през бърз растеж в последните години. Това се дължи главно на щедрите правителствени стимули. Въпреки че тази подкрепа утвърди Китай като световен лидер в сектора, подробният преглед разкрива, че не всички субсидии са изискани правилно.
Според доклад на BYD и Chery, две от най-големите имена на пазара, са получили средства, които не им се полагат.
Проблемни субсидии
Одит на програмата за субсидиране на ЕПС в Китай, обхващащ периода от 2016 до 2020 година, показва, че около 864 милиона юана (приблизително 121 милиона долара) са раздадени на автопроизводители, които не отговарят на критериите. Например, Chery е претендирала за 240 милиона юана (около 33 милиона долара) за приблизително 8,860 електрически и хибридни автомобила, които не са имали право на субсидия.
Освен това, Министерството на индустрията и информационните технологии на Китай е разкрило, че 143 милиона юана (около 20 милиона долара) субсидии са били предоставени на BYD за едва 4,900 автомобила. Не е уточнено дали тези субсидии е трябвало да бъдат върнати на властите или ако излишните суми са били приспаднати от нови плащания.
Система, отворена за злоупотреби
Китай стартира своята програма за субсидиране на ЕПС в началото на 2010-те и предоставяше до 60,000 юана (8,400 долара) на кола. Тази отстъпка се предоставяше на производителите в насипно състояние, които след това използваха дисконта, за да намалят цените за клиентите. Програмата беше лесна за измами и през 2016 година се съобщава, че десетки компании неправомерно са поискали приблизително 9.3 милиарда юана (приблизително 1.3 милиарда долара) в субсидии.
Правителствените длъжностни лица държат под око местния ЕПС пазар. Марките автомобили бяха призовани да спрат текущата ценова война и да не използват непрозрачни целеви продажби за увеличаване на обемите. Наскоро бе разкрито, че много компании предоставят нови коли на търговци и дилъри в насипно състояние, които след това ги регистрират, така че марките да ги отчитат като продажби. Тези превозни средства след това влизат на пазара като "автомобили с нулев пробег".
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
