Шарките на гумите – защо са толкова важни за вашата безопасност
Видове шарки на протектора
Има три основни вида шарки на протектора на гумите: насочени, симетрични и асиметрични.
Симетрични шарки
Симетричните грайфери вече почти не се използват и могат да се открият само в ниския клас евтини летни гуми.
Асиметрични шарки
Асиметричният протектор осигурява различни свойства на външната и вътрешната част на гумата. Външните блокове поддържат въртенето на колелото, докато вътрешните осигуряват дълъг експлоатационен живот и добро надлъжно сцепление. Тази шарка е популярна при летните гуми.
Насочена шарка на протектора
Насочената шарка на протектора, наричана също „рибена кост“, е най-често използвана при зимни гуми. Основно предимство е доброто извеждане на вода и киша. Такава гума бързо и ефективно премахва снега от центъра на протектора. Това осигурява отлични самопочистващи свойства при движение напред.
„При движение на заден ход, насочените гуми не разпръскват водата или снега, а ги 'събират' под протектора.“
Затова е важно да се уверите, че всички колела са монтирани правилно. Стрелка и надпис Rotation на борда на гумата показват посоката на въртене при движение напред. Или можете да видите надписа Outside върху външния страничен борд.
Специфики при монтажа
Джантите с гуми с насочена шарка на протектора са ясно разделени на десни и леви и могат да се движат само отпред назад и от едната страна на автомобила.
Други варианти
Други варианти за зимни гуми са по-малко успешни. Например, асиметричен протектор с дълбоки наклонени канали е рядко предлаган и скъп. Някои производители предлагат гуми с асиметрична посока. Потребителят трябва да закупи две леви и две десни гуми, което е голям разход за производителите, затова те са рядкост.