Рязък спад в продажбите на Tesla в САЩ и Европа - Какво се случва?
Tesla губи позиции на пазара на електромобили през 2024 г.
Изглежда, че 2024 г. не започва добре за Tesla. След рекордната 2023-а година, когато американският автомобилен производител беше най-добре представящият се производител на електрически автомобили, 2024-а не изглежда толкова розова.
Спад в продажбите в САЩ и Европа
Последните данни, събрани от JATO Dynamics за първата половина на тази година, показват, че Tesla губи позиции както в Съединените щати, така и в Европа, където продажбите са спаднали съответно с 8% и с 13%.
Въпреки че широката общественост вече не е напълно влюбена в електромобилите, общото им търсене всъщност се е увеличило и в двата региона. По-новите, по-конкурентни модели на други марки обаче привличат повече хора, въпреки нарастващата несигурност относно стимулите и бъдещите планове на автомобилните производители.
Спад на пазарния дял
Намаляването на продажбите не винаги означава загуба на пазарен дял, но това не е така за Tesla. В Европа продажбите на марката са спаднали от 185 200 единици през първата половина на 2023 година до 161 300 единици през същия период на 2024-а. През същия период общият брой на регистрациите на електрически превозни средства се е увеличил с 1.7%.
Това означава, че делът на Tesla на европейския пазар е спаднал от 19.8% на 17.2% тази година. Tesla всъщност е автомобилният производител с втория най-голям спад на пазарния дял на електрически превозни средства в Европа през първите шест месеца на 2024 г., след Volkswagen Group, чийто дял спадна от 22% на 18.7%.
Tesla и Volkswagen отстъпват пред Geely Group, която бе подкрепена от добрите резултати на Volvo EX30, и BMW Group, която продължава да жъне успехи с най-новите си модели. Китайските марки на Стария континент също се разрастват, главно благодарение на BYD.
Ситуацията в САЩ
Подобно е положението и в САЩ. Продажбите на Tesla са спаднали от 324 900 единици през първата половина на 2023 година до 299 200 единици тази година. Междувременно общите продажби на електрически превозни средства зад Океана са се увеличили със 7.6% за същия период.
В резултат на това делът на Tesla пада от 59.8% през 2023-а на 51.2% през 2024 година. Компанията все още е доминиращият играч на американския пазар, но си струва да се отбележи, че корейските и американски конкуренти показват значителни печалби на фона на загубите на Tesla.
Hyundai увеличава продажбите си с 34%, докато електрическите автомобили на Ford показват ръст от 48%. Rivian пък е още по-добър със 77%, докато Kia удря всички в земята, като успява да скочи със 110%.
Причини за упадъка
Първата причина за упадъка на Tesla е очевидна. Растежът не може да продължи вечно, особено когато моделната линия е доста малка и вече доста остаряла. Да, Tesla Model 3 получи обновяване през 2023 г., но колата се произвежда от 2017-а, Model Y е на пет години, а Model S ни връща в началото на 2010 г.
Освен това конкуренцията става все по-голяма. В Европа Tesla изпитва натиск от премиум немските марки и китайската индустрия. Както споменахме по-рано, Ford, корейците и Rivian пък имат силни позиции в САЩ.
Според пазарни анализатори в момента Tesla се нуждае не само от големи отстъпки и атрактивни актуализации на съществуващи модели, но и от по-свежи автомобили в повече пазарни сегменти.