Renault 4: градски автомобил или SUV без име?

Легендата поставя под въпрос границите на автомобилните сегменти
Излизането на серийната Renault 4 e-Tech поднови дебата за това в кой сегмент на пазара попада моделът. Още при премиерата на концепта 4ever Trophy на Автомобилния салон в Париж 2022 г. дизайнерите демонстрираха „екстровертен авантюрист“, но без нито веднъж да използват трите букви SUV.
„Не се случи така, както се надявахме“, признава сега продуктовият директор Шарл Бодей.
Серийният модел е по-умерен – 18 см просвет и далеч по-консервативен външен вид – но и тук официалните материали (60 страници) последователно избягват термина.
Как производителят описва автомобила?
На собствените си канали Renault нарича R4 „електрическа градска кола“ или „многофункционален компактен автомобил от горната част на сегмент B“. В същото подразделение обикновено попадат Clio и Peugeot 208, докато вариантите B-SUV се характеризират с минимално повишено окачване и офроуд елементи.
Модел | Дължина | Ширина | Височина |
---|---|---|---|
Jeep Avenger | 4,08 м | 1,78 м | 1,53 м |
Renault 4 | 4,14 м | 1,80 м | 1,57 м |
Ford Puma Gen-E | 4,21 м | 1,80 м | 1,55 м |
По габарити R4 стои рамо до рамо с обявявани като SUV модели. Ford и Jeep открито маркират своите автомобили като „100 % електрически SUV“, докато Renault мълчи по въпроса.
Защо се бяга от етикета SUV?
Инструментът Google Trends показва, че във Франция думата „SUV“ се търси значително повече от „градска кола“. Въпреки това компанията явно е готова да се лиши от част от видимостта си, за да избегне негативните асоциации – по-високи емисии, по-скъпо паркиране, обществени акции за изпускане на гуми.
„Потребителят пита: дали тази кола ми дава достатъчно място и побира ли се в бюджета ми?“, напомня Дейвид Хилбърт, маркетингов директор на Kia Europe.
Електрическите батерии под пода налагат по-голяма обща височина – дори компактната Renault 5 достига 1,50 м. Паралелно дизайнерите все по-често смесват стилове: Hyundai Ioniq 5 комбинира височина и обем на SUV с линия на голям хечбек, докато Citroën C3 се превърна от „мила“ градска кола в кубичен модел с релси на покрива.
Групата демонстрира, че може да предлага SUV-атрибути – големи арки, пластмасови защитни елементи, бъдеща версия 4×4, – без да употребява термин, натоварен с критики. Същата стратегия се вижда и при електрическото Alpine A390, дефинирано като „sport fastback“. Така марката балансира между имиджа на историческия модел 4L, пазарните предпочитания и екологичните настроения.
Какво всъщност има значение?
В епоха, когато почти всяка кола е по-висока заради батериите, а дизайнерските детайли се споделят между сегментите, въпросът „SUV ли е това?“ става все по-условен. За Renault 4 – кола с вертикален заден капак, трапецовидна задна колона и правоъгълна решетка – отговорът остава встрани. Производителят предпочита да остави потребителя сам да реши дали се нуждае от „компактна градска електричка“ или от SUV – без да произнесе „забранените“ три букви.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
