Ремонт на електромобили след катастрофа: какво трябва да знаете
Проучване в Германия разкрива по-високи разходи за ремонт на електромобили
Проведено наскоро проучване в Германия установява, че ремонтът на ударен електромобил е значително по-скъп в сравнение с конвенционалните автомобили. Какво обаче стои зад високите разходи за ремонт и участват ли електромобилите по-често в пътнотранспортни произшествия (ПТП)? Даваме отговорите на тези въпроси!
Причини за високите разходи за ремонт на електромобили
При електрическите автомобили разходите за поддръжка са по-ниски в сравнение с тези на двигатели с вътрешно горене, но разходите за ремонт след ПТП са значително по-високи. Асоциацията на германските застрахователи GDV установи, че ремонтните разходи за електромобили са с до 25% по-високи от тези при дизеловите или бензиновите автомобили. Липсата на опит в сервизите с новата технология и скъпите батерии са основните причини за това.
Проблеми с батериите и сервизните процедури
Сметките за ремонт се увеличават най-вече поради скъпите батерии. Дори и българските застрахователи имат случаи, при които са били принудени да плащат за нова батерия суми над 100 хил. лева след лек удар. Проблемите с батериите често възникват поради грешки на службите за спешна помощ или сервизите. Понякога пожарникарите потапят автомобили в специални контейнери, което води до обявяването на автомобила за "тотална щета".
Критики от застрахователите
Застрахователите критикуват практиката на сервизите да сменят цели батерии вместо да ремонтират отделни клетки. Това води до значително по-високи разходи. Освен това, дългите престои на катастрофиралите електромобили по сервизите увеличават разходите за заместващи автомобили. Липсата на адекватни диагностични данни също усложнява определянето на щетите и последващите ремонти.
Електромобилите участват по-рядко в ПТП
Проучването на GDV разкрива, че електромобилите с пълно каско участват в около 20% по-малко катастрофи в сравнение с конвенционалните автомобили. Това се дължи на по-внимателното шофиране на водачите на електромобили, които се стремят да не изтощят батерията. Леките позитивни промени в сравнение с предходната година се дължат на факта, че за първи път са взети предвид възрастта на автомобила и видът финансиране.
Разходи за ремонт на Tesla в САЩ
Ремонтът на Tesla в САЩ струва средно с $1350 повече в сравнение с автомобилите с двигател с вътрешно горене. Само при марките Polestar, Rivian и Lucid разликата в цените на ремонтите е значително по-висока – с над $2500. При по-скромните модели електромобили разходите за ремонт са незначително по-високи, средно с $269.