известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Разберете значението на конските сили и въртящия момент и как влияят на вашия автомобил

Екип MyVe
Екип MyVe
14:23 | 29.06.2024
Време за четене: 05:27 мин.
Разберете значението на конските сили и въртящия момент и как влияят на вашия автомобил

Какво значи конска сила? Всички знаем отговора на този въпрос: с конските сили измерваме мощността на двигателя, един от най-важните потребителски характеристики на автомобила.

Любопитно е, че конската сила не е част от международната система от мерни единици и няма официален статут. Международната организация по законодателна метрология изисква конските сили да бъдат изтеглени от обръщение възможно най-скоро, а Директива 80/181/EEC на ЕС от 1 януари 2010 г. задължава производителите на автомобили да използват традиционните „к.с.“ само като спомагателна величина за обозначаване на мощността.

Навикът е втора природа и затова „к.с.“ се използва не само от обикновените хора, но и от почти всички автомобилни компании. Въпреки това, конските сили всъщност създават объркване, тъй като тази единица се появява в ерата на индустриалната революция като конвенционална стойност, която има косвена връзка не само с автомобилен двигател, но дори и с кон.

1 к.с. е достатъчна за повдигане на товар от 75 кг на височина 1 метър за 1 секунда. Това е усреднен показател за ефективност за една кобила. Конските сили са изобретени от Джеймс Уат, на когото е кръстена официалната единица за сила - ват (W). Тъй като ватът активно навлиза в обръщение от началото на 19 век, двете единици трябваше да бъдат уеднаквени.

Повечето европейски страни са приели метрична конска сила, равна на 735,49875 W или 1 kW = 1,36 к.с. В същото време във Великобритания и редица нейни бивши колонии механичните конски сили са 745,69987158227022 W. Така се оказва, че една и съща кола с един и същ двигател в различни страни може да има различна мощност, въпреки че и в двата случая, ако се използва kW за мерна единица, този параметър е еднакъв. Казано по друг начин: hp и ps не са еднакви стойности, затова е препоръчително да приравнявате hp към ps.

Как се измерва мощността на двигателя? До началото на 70-те години в САЩ се правеха дино тестове само на двигателя, при които лесно се вадят 10-20% по-висока мощност. От друга страна е замерването на мощността в колелата, способ, който използват състезателните отбори и тунери. В крайна сметка беше възприет компромисен вариант с европейските методи ECE, DIN или американския SAE, когато двигателят е монтиран на стенд, но с всички приспособления, необходими за безпроблемна работа. Така се изключва „качеството“ на трансмисията от крайния резултат и се определя мощността на коляновия вал, като се вземат предвид загубите при задвижването на основните агрегати. В Европа тази процедура се регулира от Директива 80/1269/EEC, приета през 1980 г. и редовно актуализирана.

Какво е въртящ момент? Ако мощността помага за продажбата на автомобили, тогава въртящият момент ги движи напред. Измерва се в нютон метри (Nm), но повечето шофьори нямат ясна представа за тази характеристика на двигателя. Всъщност мощността е производна на въртящия момент и оборотите на двигателя. За да получите мощност във ватове, трябва да умножите въртящия момент в нютон метри по текущите обороти на коляновия вал и коефициент 0,1047. Искате конски сили? Разделете резултата на 1000 (за киловати) и умножете по коефициент 1,36.

Мощността показва колко работа може да извърши един двигател за единица време, докато въртящият момент характеризира потенциала на двигателя да изпълнява тази работа. Въртящият момент може да съществува без мощност, но мощността без въртящ момент не може. „Nm“ са основният „продукт“ на двигателя, преобразувайки топлинната енергия в механична. Ако направим аналогии с човек, „Nm“ отразява силата, а „hp“ - издръжливостта. Нискооборотните дизелови двигатели могат да се определят като щангисти, а високооборотните бензинови двигатели като бегачи. Електрическите мотори развиват максимален въртящ момент от самото начало, а графиката на мощността нараства прогресивно.

В крайна сметка, ако има резерв от въртящ момент, най-вероятно ще има достатъчно мощност. Най-добрият показател за „качеството“ на работата на автомобилния двигател е неговата еластичност, тоест способността да набира скорост при натоварване. Това се изразява в ускорение от 60 до 100 км/ч на четвърта предавка или от 80 до 120 км/ч на пета - стандартни тестове в автомобилната индустрия.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: