Причини за „чукане” на двигателя и как да го предотвратите
Внезапната повреда на части може да доведе до сериозни проблеми с двигателя или счупване на задвижващия тракт, които се усещат като удар вътре в блока или в главата на цилиндъра. Шофьорите често описват това като "чукане" на двигателя. Това почукване предвещава скъп ремонт, а понякога последствията могат да бъдат катастрофални и да наложат смяна на целия двигател. Какво може да причини такива сериозни последствия?
Воден удар
Чукането в двигателя може да бъде причинено от воден удар. Ако водачът често преминава през дълбоки локви или потоци, водата може да влезе в горивните камери през филтъра. Вместо гориво-въздушна смес, в горивната камера влизат няколко грама вода, които не могат да бъдат компресирани. Това причинява удар, който може да доведе до огъване на мотовилката или повреда на други части. Колкото по-високи са оборотите на двигателя и колкото по-голяма е мощността, толкова по-тежки са последствията от водния удар. В някои случаи, когато количеството вода е малко, последствията са сравнително леки, но винаги има такива. Те могат да се изразят в надрастване на стените на буталата и вибрации при работа на двигателя.
Детонации в горивните камери
Сериозна повреда на двигателя може да възникне и при детонации, когато нискооктанов бензин започва да експлодира преждевременно в горивните камери. Това причинява повишаване на температурата и повреда на буталата, клапаните и стените на блока. При продължителни натоварвания буталото може да се топи и да се изкриви. Детонацията може да бъде разпозната по силния метален звън на вътрешните части на двигателя, когато работи под натоварване.
Биели
Сериозни повреди на двигателя могат да възникнат и при удари на биелите в точките на закрепване към коляновия вал. Това се случва, когато се създаде луфт на втулката след голямо износване, което води до вибрации и тракане. Най-често този ефект се получава при използване на нискокачествено масло и при високи натоварвания на двигателя.
Скъсан ангренажен ремък
Сериозни повреди могат да възникнат и при счупване на ангренажния ремък. Това води до удари на буталото в клапаните, което може да причини сериозни повреди, изискващи скъп ремонт. Висококачествените ремъци издържат приблизително 120 000 километра, а при по-масови автомобили 60-80 000 км. Важно е да сменяте ремъка навреме и да монтирате нови ролки и обтегачи, за да избегнете подобни дефекти.