известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Причини да избягвате режим N на автоматична скоростна кутия и да предпочитате роботизирана трансмисия

Екип MyVe
Екип MyVe
13:58 | 29.06.2024
Време за четене: 03:55 мин.
Причини да избягвате режим N на автоматична скоростна кутия и да предпочитате роботизирана трансмисия

Хидромеханичната автоматична трансмисия и роботизираната скоростна кутия са две различни технологии, които изискват различни методи на работа. Това, което е приемливо за автомобили с автоматична скоростна кутия, не се препоръчва за такива с роботизирани.

Роботизираната скоростна кутия се управлява от мехатроника, която сменя предавките с помощта на електрически задвижвани механизми. При достигане на определени обороти на коляновия вал, електрониката дава команда на мехатрониката и тя издърпва вилките, отговорни за превключването на предавките. В останалата си част кутията е идентична по дизайн с конвенционалната ръчна скоростна кутия, с изключение на дизайна на съединителя.

Има два вида "роботи". Евтиният вариант включва еднодисков съединител, докато по-скъпият и модерен използва двудисков съединител, който се използва в преселективните скоростни кутии. Превключването между един съединител на друг става много по-бързо от смяната на предавките в планетарните механизми на конвенционалните хидромеханични автоматични трансмисии, което прави кутията много ефективна. Тоест "роботът" избира предавката предварително, оттам идва и английското "preselect" - предварителен избор.

Роботизираните скоростни кутии с два съединителя първоначално са разработени за спортни автомобили, които участват в пистови състезания. В началото на 2000-те тези трансмисии започнаха да се използват активно в масовото производство от Volkswagen, а след това и от други марки. Те започнаха да се инсталират на BMW (DCT - трансмисия с двоен съединител), Mercedes (7G-DCT), на корейски Hyundai-KIA (7DCT) и др. Сега този тип трансмисия е широко разпространена и в китайските автомобили.

Основните проблеми с преселективните скоростни кутии са износване на съединителя, повреда на лагерите на скоростния лост и повреда на мехатрониката. За да се удължи експлоатационният живот на преселективните трансмисии, е необходимо да се изпълнят няколко условия по време на работа, а именно, при дълго спиране преместете селектора в режим N, за да облекчите напрежението върху съединителя.

Автоматичните трансмисии работят по различен начин. Превключването на предавките в хидромеханичната кутия се осигурява от сложна система от планетарни предавки, хидравличен механизъм с клапани, отговорни за циркулацията на маслото, както и фрикционни механизми. Когато селекторът бъде превключен в режим D, кутията превключва планетарните предавки в работно състояние, а помпата повишава налягането на маслото, необходимо за работата на преобразувателя на въртящия момент. Преобразувателят на въртящия момент е отговорен за изключването на въртящия момент, тоест маслен съединител, монтиран между двигателя и скоростната кутия.

Режимът N е предназначен за изключване на връзката между трансмисията и задвижващите колела, което може да бъде полезно само за краткотрайно изтегляне на автомобила на къси разстояния. Ако често превключвате скоростната кутия от D на N, планетарните механизми ще преминават от работен в паркинг режим, излагайки съединителите на ненужно износване. Следователно, "автоматът" трябва да бъде поставян в N само за да се избута кола на безопасно място или да се натовари на Пътна помощ. При спиране е достатъчно да задържите колата на място с педала на спирачката, без да превключвате трансмисията от режим D на N.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news
Споделете статията в: