Премахнаха изискването за връщане на товарни автомобили на всеки 8 седмици в страната на установяване
Съдът на ЕС отмени част от разпоредбите на Пакет мобилност 1
Съдът на Европейския съюз се произнесе по делата, заведени на 23 октомври 2020 г. от България, Литва, Полша, Унгария, Румъния, Малта и Кипър, с подкрепата на Естония и Латвия. С решението си, Съдът отмени разпоредбите на Пакет мобилност 1, които изискваха връщане на превозното средство на всеки 8 седмици в държавата по установяване.
България приветства решението
България и съюзните държави аргументирано защитаваха позицията, че връщането на превозните средства води до увеличаване на празните курсове и вредните емисии, противоречащи на Зелената сделка. Проучване от KPMG показа, че задължителното връщане на товарните камиони би увеличило емисиите от българския автопарк с 0.8%, а трафикът по границите би се удвоил, водейки до време за преминаване от 33 часа на камион.
Стъпка към екологична устойчивост
Отмяната на непропорционалната разпоредба за връщане на превозното средство е важна стъпка към екологична устойчивост. Тя ще намали броя на празните курсове и нивото на вредни СО2 емисии, като адаптира тежкотоварния транспорт към целите за устойчивост.
Правна яснота и сигурност
България приветства внесената правна яснота относно разпоредбата за връщане на водача на всеки 4 седмици. Това ще осигури правото на водачите да избират мястото за седмичната си почивка, а работодателите ще трябва да организират процеса така, че да позволят връщане в държавата на установяване.
България ще продължи да работи за подобряване условията на труд на водачите и осигуряване на недискриминационни правила за транспортни услуги в ЕС.