Прекалено много хиперкари: какво означава това за автомобилната индустрия?
Нови марки суперкари и хиперкари навлизат на пазара
Колко от тези имена разпознавате: Apollo, Aspark, Czinger, Dallara, De Tomaso, Delage, Gordon Murray Automotive, McMurtry, Praga, Picasso, Rezvani, Zenvo? Един или два? Всички тези компании произвеждат суперкари или хиперкари през 2024 г. Вероятно не знаете как изглеждат половината от тези автомобили или къде се произвеждат, но инвеститорите влагат милиони в тях с надеждата да станат следващият Bugatti. Ако само беше толкова просто.
Възходът на хиперкарите
Хиперкарите са сравнително ново явление. McLaren F1 често се посочва като първият истински хиперкар, а през края на 90-те и началото на 2000-те се появиха малки производители като Saleen, SSC и Vector. Но едва през 2005 г. жанрът на хиперкарите набра популярност. Bugatti представи Veyron през 2005 г., Pagani увеличи производството на Zonda, а Koenigsegg създаде първите 30 екземпляра на CCX с 806 к.с.
Нови играчи на пазара
Днес Bugatti, Pagani и Koenigsegg се считат за пионери на модерната индустрия на хиперкарите. Те представляват върха на пазара, но през последните години се появиха нови конкуренти. Много милиардери с бизнес нюх смятат, че могат да станат следващият Ettore Bugatti. Проблемът е, че много от тези нови марки следват същата износена формула: глупаво име, дизайн вдъхновен от Grand Theft Auto V, прекалено много мощност за обществените пътища и многомилионна цена.
Примери за нови хиперкари
Вземете Delage, например. Първият им нов автомобил, D12, е смесица от хиперкар клишета: централно разположена седалка, дизайн вдъхновен от Формула 1, кормило тип йок и хибриден двигател с 1100 к.с. Въпреки че е впечатляващ, той следва всяко клише. Главният изпълнителен директор Laurent Tapie се нарича „възстановител“ на Delage. Компанията беше „възобновена“ през 2019 г. като нова марка хиперкари.
Успешни примери
За всеки неуспешен проект като De Tomaso има успешни примери като Czinger. Kevin Czinger, завършил Yale и бивш изпълнителен директор на Goldman Sachs, основа компанията с името си през 2005 г. Първият прототип на 21C беше пуснат през 2021 г., а първият клиентски автомобил беше доставен тази година. Czinger притежава около 700 патента и се стреми да революционизира автомобилната индустрия.
Заключение
Въпреки многобройните нови марки на пазара, успехът на иноватори като Czinger и Rimac показва, че все още има място за иновации в света на хиперкарите. Времето ще покаже кои от тези нови играчи ще успеят да оставят следа в индустрията.