Porsche 924: уникалният спортен автомобил, който трябва да познавате
Porsche 924: Пионерът на новата ера за марката
Моделът Porsche 924, лансиран в средата на 70-те, но замислен много по-рано, е първият представител на марката, който разчупва наложеното статукво на фирмената философия. Това е първият модел на Porsche с водно охлаждане, предно разположен двигател и задно предаване – нетипично за Porsche, чиято запазена марка са задните и централно разположени „боксери“ с въздушно охлаждане.
Успешен старт
Първото представяне на модела пред журналисти става през ноември 1975 г. на пристанището Ла Гран Мот в Камарг, южна Франция. Моделът донася голям успех на фирмата, осигурявайки голямо търсене и необходимите средства за бъдещото модернизиране на флагмана 911. Производството на Porsche 924 продължава до 1985 г., но в САЩ моделът е заменен от Porsche 944 още през 1983 г.
Проектиране и разработка
Проектирането на 924 започва в началото на 70-те години под кодовото название Volkswagen 425. Инженерите на Porsche разработват ходовата част и дизайна, а двигателят е сериен Audi I4. През 1973 г., поради петролните кризи и вътрешни проблеми, работата по 425 е преустановена, осигурявайки ресурс за VW Scirocco. Въпреки това Porsche решава да замени модела 914 и сключва сделка с VW за откупуване на правата за 425.
Първите успехи
Още със своя дебют, Porsche 924 се налага като мощен спортен бестселър на достъпна цена. Двигателят е 2.0-литров VW EA831 I4, идентичен с този на Audi 100 и VW LT. За американския пазар двигателят е оборудван със система за директно впръскване Bosch K-Jetronic, увеличаваща мощността на 95 к.с. През 1977 г. е лансирана версия с катализатор, увеличаваща мощността на 110 к.с., докато европейските версии достигат 125 к.с.
Технически подобрения
До края на 1976 г. моделът се произвежда с механична четиристепенна скоростна кутия, а от 1977 г. вече се предлага и тристепенен автоматик. През 1979 г. се появява петстепенна трансмисия, която година по-късно е заменена от стандартна петстепенна скоростна кутия от Audi за версиите без турбокомпресор. Спирачките първоначално са дискови отпред и барабанни отзад, но след 1980 г. някои версии получават дискови спирачки на четирите колела.
Турбо версия и последни подобрения
С появата на турбо версиите, Porsche 924 значително подобрява динамиката си. Първата турбо версия, лансирана през 1978 г., използва стандартния 2.0-литров двигател от Audi I4 с нова глава, увеличаваща мощността до 170 к.с. През 1984 г. VW спира производството на двулитровите двигатели, използвани в Porsche 924, което води до преминаване към модифициран двигател от 944 с мощност 150 к.с. През 1988 г., последната година на производството на 924S, мощността е увеличена до 160 к.с., благодарение на нови бутала и повишена степен на сгъстяване.