Overdrive- Как работи и кога да го изключвате
Как да използвате правилно овърдрайв
Основният смисъл на термина "овърдрайв" е повишаваща предавка. Това се отнася преобладаващо за претоварване в автоматична скоростна кутия. Затова някои автоматични скоростни кутии разполагат с бутон O/D или O/D OFF, който изключва режима overdrive.
История и развитие на овърдрайва
В модерните трансмисии функцията overdrive вече не се среща. За да разберем защо някога се е използвала, трябва да погледнем назад във времето. Преди, трансмисиите бяха проектирани така, че най-високата предавка се наричаше директна предавка с предавателно отношение 1. Това намаляваше загубите при преноса на въртящ момент. Всички други предавки бяха понижаващи, с предавателно отношение по-голямо от 1.
Защо overdrive беше полезен?
С увеличаването на мощността и броя на оборотите се появи ново предизвикателство: увеличаване на комфорта при шофиране на магистрала, намаление на оборотите на двигателя и в същото време икономия на гориво. Този проблем беше решен чрез добавяне на повишаващ редуктор. С него предавателното число е по-малко от 1 и изходящият вал се върти по-бързо от входящия. Това беше възможно с отделен лост или бутон - т.е. можеше да се включва или изключва при желание.
Как се използва овърдрайвът?
Бутонът O/D или O/D OFF принудително деактивира овърдрайва. Това прави четиристепенната скоростна кутия тристепенна, като най-високата трета предавка е директна. Когато е изключен, автоматичната трансмисия ще работи само на първа, втора и трета предавка. Това е особено полезно при ситуации, изискващи максимален въртящ момент и по-точно контролиране на сцеплението, като шофиране по хлъзгави пътища, офроуд или при теглене на ремарке.
Трябва ли да изключвате овърдрайва ежедневно?
Няма нужда да изключвате овърдрайва при нормални условия на шофиране. При градско и шосейно движение автоматичната скоростна кутия ще използва четвъртата предавка за ускоряване, намалявайки оборотите на двигателя и икономисвайки гориво. Този режим е стандартен и без да се показват допълнителни сигнали на таблото. При изключване на овърдрайв, на таблото светва сигнал „O/D OFF“.
Защо концепцията за overdrive е остаряла?
Днес, трансмисия с бутон или лост O/D може да се счита за остаряла концепция. Автомобилите с тези 4-степенни автоматични трансмисии все още се намират на вторичния пазар. Основната част от съвременните автомобили обаче са оборудвани със значително по-нови и напреднали автоматични трансмисии от 6, 8 или дори 10 степени.