Отложиха въвеждането на EURO7
Автомобилната индустрия печели време - добра новина ли е за всички?
Европейската комисия реши да отложи въвеждането на най-строгия стандарт за емисии за автомобили, Евро 7, до 2030 г., първоначално планирана за 2026 г.
Причината за отлагането е натиск от автомобилната индустрия, която твърди, че ще трябва да направи огромни инвестиции, за да адаптира двигателите с вътрешно горене към новите екологични стандарти и да ускори масовото навлизане на електрически превозни средства.
Повод за недоволството на автомобилните производители е, че те ще могат да продължат да произвеждат настоящите си модели автомобили с двигатели с вътрешно горене, без да се налага да правят значителни инвестиции, които биха увеличили разходите им и в крайна сметка цената на превозните средства.
Производителите на автомобили:
- Отдавна се оплакват, че са игнорирани от ЕК при преговорите за новите емисионни стандарти.
- Подчертават, че инвестициите за адаптиране на двигателите с вътрешно горене към новите екологични стандарти, както и насилственото налагане на масово въвеждане на електромобили, могат да бъдат разрушителни за глобалната автомобилна индустрия.
Европейската комисия:
се съгласи да отложи влизането в сила на новите разпоредби за емисии до 2030 г., което дава известно облекчение на големите производители. Сега производителите на автомобили ще могат да пускат на пазара леки пътнически автомобили с евро 6 до 1 юли 2030 г., а камионите и автобусите до 1 юли 2031 г. Това основно засяга автомобилите от по-ниските пазарни сегменти, тъй като препроектирането на техните двигатели, за да отговарят на стандарта Евро 7, би изисквало значителни инвестиции, които биха увеличили цените им, което ги прави по-малко конкурентоспособни.
Признание:
- ЕК признава, че рестриктивната й политика се отразява основно на гражданите в ЕС.
- Целите за вредните емисии не са толкова лесно постижими, колкото изглежда.
Последици от отлагането:
- Спасява модели от ниските сегменти, които щяха да изчезнат, поради високите разходи за адаптиране към Евро 7.
- Пример: Volkswagen Group, чийто главен изпълнителен директор Томас Шефер заяви:
За компанията е по-изгодно да изтегли моделите Polo, Fabia и Ibiza от пазара, отколкото да увеличи цената им с 5000 евро, което би ги направило трудно продаваеми. Подобно е положението с още два модела на групата VW - Up и T-Cross.
Електрификация:
Отлагането на стандарта Euro 7 може също да доведе до промени в плановете за пълна електрификация. Главният изпълнителен директор на Bosch, Стефан Хартунг, посочи, че в момента в света се произвеждат около 90 милиона нови автомобила годишно и въпреки че продажбите на електрически автомобили се увеличават, това ще стане постепенно.
Въпроси:
Отлагането поражда редица въпроси, които остават без отговор към момента:
- Дали отлагането е добра новина за всички?
- Как ще се отрази на околната среда?
- Как ще се развива пазарът на електромобили?
Важно е да се отбележи, че отлагането на Евро 7 е само временна мярка.
В крайна сметка, автомобилната индустрия ще трябва да се адаптира към по-строгите екологични стандарти.
Въпросът е кога и как ще се случи това.