От легендарната писта Avus започва славната история на марката в спорта
Марката Opel влиза в историята на берлинското автомобилно състезание Avus: преди точно сто години Фриц фон Опел спечели първото състезание на „Automobil-Verkehrs- und Uebungsstraße“. Също така Opel печели първото място и в последното състезание на известната писта: Стефан Кислинг завършва състезателната ера на днешната градска магистрала A115 с двойна победа в двата кръга на германското Touring Car Challenge. През изминалите 77 години, Avus, подобно на толкова много състезателни писти, е свидетел на трагедии и триумфи. Opel отбелязва забележителни моменти в Берлин, като най-известният със сигурност е рекордното постижение на Opel RAK 2. Зад волана на автомобила е внука на Адам Опел, Фриц фон Опел, който му спечели прякора „Raketen-Fritz“ ( „Фриц ракетата“).
Още във фазата на планиране, която започва през 1909 г., за Avus се предвижда двойна функция. От една страна е замислен като важна част от транспортната мрежа в западната част на Берлин, от друга – като вълнуваща автомобилните фенове писта. Предвиденото трасе всъщност не е било идеално за тази цел: две прави, всяка с дължина около девет километра, свързани в краищата си. Пистата била много по-подходяща за тестове за издръжливост, отколкото за вълнуващи състезания.
Въпреки това цяла Германия очаква с нетърпение първият старт, който е насрочен за откриването на германското автомобилно изложение през 1921 г. На 24 септември в 11 часа настъпва големият момент. Шестнадесет състезателни коли от девет производители ще се състезават на писта Avus. Над 200 000 зрители гледат събитието от новите бели трибуни. За да се настанят всички желаещи да писъстват са изградени и разположени 65 билетни кабини.
Състезателите са пуснати на пистата по двойки на интервали от 45 секунди. Фриц фон Опел излиза в предпоследната двойка. Неговият огненочервен Opel 8/25 к.с. с 2,3-литров четирицилиндров двигател се представя отлично; под аплодисментите на зрителите, той си пробива път напред обиколка след обиколка. На финала той изпреварва останалите състезатели и печели след седем обиколки с време 1 час, 4 минути и 23 секунди, което показва, че се е движил със средна скорост от 128,84 км. в час. Вторият Георг Кльобле (NSU) изостава с около пет минути и половина. С време от 8 минути и 14 секунди, Фриц фон Опел прави и най-бързата обиколка.
Във втория ден от състезанието марката от Хесен също е в челна позиция. В 6-та обиколка Франц Брекхаймер и Фриц фон Опел завършват на второ и трето място. За Opel и Фриц фон Опел представянето в това състезание от голямо значение и той го показва ясно в интервю за вестник „Berliner Tageblatt“ споделяйки: „Сълзите не са обичайни за мен, но плаках като дете от радост.“
На 24 юни 1923 г. фон Опел за пореден път доказва таланта си и се състезава в надпреварата на Германската асоциация на мотоциклетистите (DMV). Въпреки силната конкуренция в края на деня той се очертава като победител със своята машина Opel 346 куб. см. В четири обиколки той постига средна скорост от 87 км/ч. Той изпреварва класиралия се на второ място с 6 минути. Името на Opel оглавява списъкът с победителите в Avus, както на две колела, така и на четири.
В средата на 20-те години писта Avus е разширена допълнително. Реновирането включва асфалтова повърхност вместо предишния макадам, нови трибуни и модерна система за озвучаване. Специално за най-зрелищния ден в 100-годишната история на пистата.
Още през април 1928 г. състезателят от Рюселсхайм, заедно с публициста Макс Валиър, инженера Фридрих Сандер и състезателния пилот Кърт Волхарт, са постигнали това, което преди се е смятало за утопично: екипът е оборудвал Opel 4/12 к.с. с ракетно задвижване и успешно го тества - Opel RAK 1. Тестовете трябвало да продължат с подобрена кола и при още по-висока скорост.
Тъй като тренировъчната писта в Рюселсхайм не била подходяща за това, изборът паднал върху берлинския Avus. Opel RAK 2 е специално проектиран за високоскоростно шофиране на базата на шасито на Opel 10/40 к.с. „Черният състезател“ с футуристичен дизайн, тежащ около 560 кг. е с крила и има възможност да развива до шест тона тяга.
Цялата статия може да прочетете на следния линк: https://auto.offnews.bg/