известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Локация

Очаква ли ни поскъпване на Гражданска отговорност?

Екип MyVe
Екип MyVe
08:36 | 26.03.2024
Време за четене: 05:32 мин.
Очаква ли ни поскъпване на Гражданска отговорност?

Въведение на система "Бонус-малус" – какво да очакваме?

Системата "Бонус-малус" е тема, която вълнува българските шофьори от години. Още през 2018 г. се заговори за нейното въвеждане, но проектът предизвика много спорове и не бе приет. Сега системата "Бонус-малус" отново е на дневен ред, но с някои съществени изменения.

Какво е "Бонус-малус"?

"Бонус-малус" е система, която диференцира цената на застраховката "Гражданска отговорност" в зависимост от историята на шофьора. Водачите на МПС, които не са имали щети за определен период от време, ще ползват отстъпки, докато тези, които са причинявали, ще плащат по-висока цена.

Какво е различното в новия проект?

Първоначалният опит за въвеждане на системата „Бонус-малус“ през 2018 г. имаше за цел да насърчи отговорното шофиране чрез коригиране на премиите въз основа на историята на водача и извършените от тях нарушения. Предложението обаче предизвика противоречия поради включването на фактори, които не са пряко свързани с представянето на водача, като например възрастта на автомобила и местоживеенето на собственика. Тези фактори бяха премахнати от новото предложение, представено през март 2022 г., което се фокусира единствено върху историята на водача и причинените от него застрахователни събития.

1. Нарушенията на пътя НЯМА да се вземат под внимание

Първоначално се предвиждаше системата "Бонус-малус" да се базира на нарушенията съгласно Закона за движение по пътищата. Шофьорите с много нарушения щяха да плащат до 400% по-скъпа застраховка. На този етап законодателите се отказаха от тази идея.

2. Значение имат само предизвиканите застрахователни събития

Системата „Бонус-малус“ ще вземе предвид само застрахователните събития, причинени от водача, и ще използва данните от централизирания регистър на застрахователите. Шофьорите, които предизвикват скъпоструващи застрахователни събития, ще се сблъскат с по-високи премии, докато тези, които не причиняват щети, ще получат отстъпки.

3. Застрахователите сами ще определят системата "Бонус-малус"

Комисията за финансов надзор (КФН) няма да определя конкретни проценти за бонус и малус. Застрахователите ще имат свободата сами да определят системата си "Бонус-малус", но ще са длъжни да я оповестят публично и да я съгласуват с КФН. Това ще позволи на застрахователите да определят собствените си рискови профили, стига да гарантират, че разполагат с достатъчно средства за покриване на претенции.

4. Застрахователите не са задължени да прилагат "Бонус-малус"

Застрахователите ще имат право да не прилагат система "Бонус-малус", ако преценят. На практика промените в Кодекса за застраховането не налага императив застрахователите задължително да въведат системата.

Очаква ли ни поскъпване на "Гражданска отговорност"?

Според Владимир Савов, член на Комисията по финансов надзор, няма основания да очакваме драстично поскъпване на "Гражданска отговорност". Въпреки че промените в Кодекса за застраховането имат за цел да въведат дългоочакваната система „Бонус-малус“, те не трябва да водят до значително увеличение на премиите за гражданска отговорност. Повечето застрахователи вероятно ще продължат да използват подобни принципи при определяне на премиите, както в момента, въпреки че ще трябва да направят методите си обществено достъпни.

График и следващи стъпки

Дори промените в Кодекса за застраховането да бъдат приети, те няма да влязат в сила веднага. Ще отнеме поне една година, докато празнотите в общия застрахователен регистър бъдат попълнени, което ще позволи на системата „Бонус-малус“ да функционира правилно. Междувременно застрахователите имат възможност да прилагат доброволно системата „Бонус-малус“, ако желаят.

Въвеждането на системата „Бонус-малус“ в България има за цел да насърчи отговорното шофиране и да направи пътищата по-безопасни. Чрез коригиране на премиите въз основа на историята на водача и причинените от него застрахователни събития, системата има потенциала да възнагради добрите шофьори и да наложи санкции на лошите. Въпреки че първоначалното предложение предизвика противоречия, настоящото предложение се фокусира единствено върху факторите, пряко влияещи върху представянето на водача, което го прави по-приемливо решение. Докато промените в Кодекса за застраховането бъдат окончателно одобрени и системата започне да функционира, шофьорите могат да очакват постепенно преминаване към система, която възнаграждава отговорното поведение на пътя.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News

Споделете статията в: