известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Карти
Назад

Ново проучване: Eлектромобилите произвеждат по-малко общи емисии

Екип MyVe
Екип MyVe
11:00 | 03.09.2025
Време за четене: 05:22 мин.
Ново проучване: Eлектромобилите произвеждат по-малко общи емисии

Университетът в Мичиган предлага калкулатор, който изчислява емисиите

Университетът в Мичиган представи инструмент, предназначен да изчислява общите емисии на парникови газове през целия жизнен цикъл на новите превозни средства, като се основава на местоположението и шофьорските навици на потребителя. Изчисленията обхващат целия процес – от сглобяването на компонентите до изпращането на автомобила за скрап. Според изследователите, участвали в проекта, изцяло електрическите превозни средства са значително по-чисти от своите конкуренти, задвижвани с бензин.

Подробности за изследването

Проучването, публикувано в списание Environmental Science & Technology и подкрепено от Департамента по труда и икономическите възможности на щата Мичиган и Центъра за електрически превозни средства на университета, е довело до създаването на Калкулатор за емисиите през жизнения цикъл на превозното средство. Основният извод от изследването е, че „електрификацията на задвижващите системи е мощен инструмент за декарбонизация“.

Инструментът позволява на потребителите да коригират различни параметри, за да получат по-точно представяне на емисиите. Според университета, това е най-всеобхватният анализ до момента, който предоставя на шофьорите „оценки на емисиите на изминат километър за 35 различни комбинации от клас превозни средства и задвижващи системи“.

По отношение на типовете каросерии, седаните обикновено произвеждат най-малко емисии. С увеличаването на размера и формата на автомобила, емисиите нарастват. Изключение правят акумулаторните електрически превозни средства (BEV), за които проучването твърди, че имат най-ниските емисии – едва 50.3 грама еквивалент на въглероден диоксид на километър. Това е с 20% по-малко от емисиите на средностатистически пикап с бензинов двигател.

Фактори и заключения

Тъй като електрическите автомобили нямат ауспух, проучването отчита източниците на електроенергия. Калкулаторът позволява на потребителите сами да задават тези параметри при сравненията.

Изследователският екип обаче твърди, че колкото по-електрифицирано е едно превозно средство, толкова по-малко емисии произвежда, дори когато се вземат предвид теглото и разликите в регионалните енергийни мрежи. Проучването не пренебрегва и някои от недостатъците на електрификацията.

От изследването:

„Акумулаторните електрически превозни средства (BEV) имат съществени екологични предимства както пред автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), така и пред хибридните електрически превозни средства (HEV), но имат и недостатъци, като ограничен пробег, неадекватна инфраструктура за зареждане, по-дълго време за презареждане и проблеми с производителността в екстремни условия. BEV имат по-голяма производствена тежест в сравнение с други задвижващи системи поради необходимостта от критични минерали и значителна енергия за производството на батерии с голям пробег. Плъгин хибридните електрически превозни средства (PHEV) съчетават електрическо и бензиново (или дизелово) задвижване, премахвайки притесненията относно пробега и намалявайки необходимостта от мащабен добив, нужен за по-големите батерии.“

„Електрификацията на превозните средства е ключова стратегия за действия в областта на климата. Транспортът е отговорен за 28% от емисиите на парникови газове и ние трябва да ги намалим, за да ограничим бъдещи климатични въздействия като наводнения, горски пожари и засушавания, чиято интензивност и честота се увеличават“, заяви Грег Кеолеян, старши автор на новото проучване и професор в Училището за околна среда и устойчивост (SEAS) към Университета в Мичиган.

Кеолеян допълва, че е важно да се избере автомобил според нуждите:

„Очевидно, ако работите в строителството, може да имате нужда от пикап. Но можете да си вземете акумулаторен електрически пикап. Ако просто пътувате до работа сам, бих препоръчал седан от типа BEV.“

Той също така отбелязва, че преминаването към най-малкия бензинов автомобил, който би отговорил на нуждите на едно домакинство, също би допринесло за подобряване на околната среда. Това едновременно щади природата и спестява пари. Въпреки това, през последните години автомобилните производители се отдръпнаха от производството на леки и достъпни автомобили в търсене на по-високи маржове на печалба.

Като цяло, изглежда, че проучването е довело до създаването на потенциално полезен инструмент, който дава възможност за по-конкретни сравнения между различните региони и модели превозни средства.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: