Най-ефективните асистиращи системи за безопасно шофиране
Автономните автомобили и тяхната сигурност на пътя
Автономните автомобили и тяхната сигурност на пътя са гореща тема от доста време. Поддръжниците им твърдят, че те ще повишат пътната безопасност, докато противниците смятат, че за момента се случва обратното.
Куриозен случай с роботаксита на Waymo
Последният куриозен случай се разигра на паркинг на роботакситата на Waymo в САЩ. Жителите в близост се оплакват от постоянните клаксони. Чрез тях роботизираните коли се предупреждават една друга и си помагат в навигацията, за да избегнат сблъсъци, точно както правят и повечето шофьори.
Безопасността на автономните коли е спорна
Докато безопасността на автономните коли все още е спорна, анализ на американския Застрахователен институт по магистрална безопасност (IIHS) открива кои асистиращи системи вече се представят добре и дори биха могли да служат за пример на автономните коли.
Системи за предотвратяване на колизии
„Системите за предотвратяване на колизии действително се справят и стават все по-достъпни сред новите коли“, казва Дейвид Кид, старши анализатор на IIHS пред InsideEVs. Той дава за пример системата за автоматично екстремно спиране, която разчита на радари и камери, за да следи ситуацията пред колата. Също така следи и дали шофьорът предприема действия – натиска ли спирачките и завърта ли волана, за да избегне препятствието. Ако той не реагира навреме, системата преценява с какво спирачно усилие да намали скоростта или да спре.
Според данните на IIHS, тези системи са намалили ударите отзад, за които се е налагало да се вика полиция, с 50%. Също така много добре се представят функциите с адаптивен круиз контрол, асистента при напускане на лентата за движение и мониторингът на сляпата точка. Всички те отчитат намаляване на инцидентите и подобряване на безопасността.
Проблеми с автономните системи Ниво 2 и нагоре
Това обаче не може да се каже за автономните системи Ниво 2 и нагоре. „Те променят начина, по който хората взаимодействат с автомобила. С времето шофьорите им предават по-голямо доверие и започват да се занимават с все по-разсейващи дейности“, казва Кид. А това е проблем, тъй като Ниво 2 и 3 не са пълна автономия и изискват постоянното внимание на водача.
„Имаме силни доказателства, че системите за предотвратяване на катастрофи наистина го правят и намаляват нараняванията. Когато се добави и автоматизация към автомобила, не виждаме никаква промяна от гледна точка на безопасността. Единствените ползи от тях засега са комфорт и удобство“, казва Кид. Той призовава регулаторите да забранят изключването на някои от системите, като напускането на лентата за движение например.