Митът за нулевия разход на гориво
Шофирането и нулевият разход на гориво
Някои шофьори се радват при индикация за нулев разход на гориво при движение по инерция с включена предавка. Но възниква въпросът: възможно ли е това? При дълго спускане, оборотомерът показва 3000 об/мин, а борд компютъра индикира нула. Възможно ли е това?
Реалностите зад нулевия разход
Отговорът е "не". Водачите често избират неутралната предавка при спускане, където разходът не е нулев, но минимален. Контролният електронен блок (ECU) използва режим, който прекъсва връзката между трансмисия и двигателя. При такова движение борд комютърът може да покаже нулев разход. Но реално двигателят изгаря гориво.
Какво се случва при инерция
При движение по инерция на скорост има нулево подаване на гориво. Въпреки това, двигателят работи. При някои автомобили параметрите на подаване на гориво при моторна спирачка се доближават до тези на празен ход. Компютърът може да превключи показателя за разход от l/100 km на l/h.
„Моментният разход при неутрална предавка може също да покаже нула, но реалната консумация е между 0,5-0,9 л/ч.“
Безопасност и правилно шофиране
Шофирането на неутрална предавка представлява рискове. Липсата на контрол върху газта може да води до загуба на управление. При автомобили със задно предаване, моторната спирачка предотвратява плъзгане на задния мост. Същото важи за предни предавки.
Заключителни насоки
При дълги спускания използването на моторна спирачка предотвратява прегряването на спирачките. Навикът да спускате на неутрална е лош. Въпреки че разходът на гориво не е нулев при моторна спирачка, е важно да знаете, че двигателят не може да изразходва повече гориво на неутрална предавка.