Литият: Новото злато?
Преминаването към електрически превозни средства поставя повече от едно предизвикателство. Освен достатъчната инфраструктура и преодоляването на безпокойството за обхвата, редкоземните метали, използвани за производството на батерии, притесняват както производителите на автомобили, така и политиците. Ето защо и двете страни разработват планове и стратегии за осигуряване на доставките на литий, така нареченото бяло злато. Плашеща задача. Може ли електрификацията дори да успее без нея? Отговор на този въпрос дава Джефри Хейнинк, Изпълнителен директор QUADRIGA.
Странно нещо се случи миналата година. За първи път от десет години цените на батериите за автомобилния сектор отново се повишиха (+7%). От 2010 г. разходите постепенно намаляват, доближавайки границата от 100 долара за kWh, прогнозираната повратна точка за BEVs да достигнат паритет на разходите с конвенционалните автомобили, работещи на бензин. Няколко причини договаряха този неподозиран обрат, макар че една от тях не беше кой знае каква изненада: рязко растящата цена на лития, един от основните компоненти на батерията.
Малко количество, висока цена
Някога чудили ли сте се колко литий съдържа батерията на EV? Естествено, човек би очаквал да е относително висок, тъй като това е най-обсъжданият метал в автомобилните батерии. Въпреки това, в опаковка от 100 kWh, само 10 kg е литий, пет пъти по-малко от графит. Проблемът не е, че няма изобилие от литий (можете да го намерите на няколко места по света), просто не изкопаваме достатъчно от него. И с нарастващото търсене тази пречка създава завишени разходи. Въпреки че пикът се охлади напоследък, цената на лития се повиши яростно до исторически връх миналата година.
Този бял прах е ключовият компонент на батерията – той позволява на електроните да...
Прочетете цялата статия на следния линк: https://autozona.bg