Лидарните сензори и тяхното значение в автономното шофиране
Лидари срещу класически камери
Лидарните сензори се считат за незаменими при автономното шофиране. Въпреки това, класическите камери продължават да се усъвършенстват. Американският производител Tesla е известен с усилията си да достигне 5-та степен на автономно шофиране, без да използва лидари. Отговорът на въпроса дали бъдещата мобилност може да съществува без тях, е ключов.
„До 2030 г., според експерти, услугите от роботизирани таксита ще генерират 1,6 трилиона долара годишно.“
Предимствата и недостатъците на лидарите
Лидарите и камерите разпознават обекти до 300 метра. Лидарите обаче успяват да работят и в тъмно. Те създават триизмерни изображения и определят движение, посока и скорост на обектите. Но всеки сензор струва около 20 000 долара. Основната причина е необходимият механичен елемент за създаване на 360-градусова картина.
Камерите и техните ограничения
Камерите предлагат цветни и прецизни образи, но са зависими от светлина. Те остават двуизмерни и се влияят от светлинни условия, като силната насрещна светлина може да повлияе на точността на обективите.
Алтернативи и развитие на сензорите
Tesla разчита не само на камери, но и на ултразвук и радари. Ултразвукът работи на къси разстояния и се ползва за автоматично паркиране. Радарите разпознават движение, но не са ефективни при неметални обекти.
Бъдещето на сензорната технология
Актуални са разработки върху лидари, в които полупроводници заместват механичните функции, правейки ги по-евтини и здрави. Усъвършенстването на камерите също е в ход. Стереокамери с две или повече лещи могат да създадат компютърно дълбочинно изображение, подобно на човешкия мозък.
Пазарният интерес към технологии за автономно шофиране
Инвестиционните компании проявяват внимание към автономното шофиране, но въздържат се от вложения в скъпи лидари. Те може би изчакват развитието на класическите камери. Възможно е Илън Мъск отново да е избрал правилната стратегия.