Лада Ока: малкият автомобил с опасна репутация като "капсула на смъртта"
Лада Ока: малкият автомобил с голяма история
"Лада Ока", известна още като ВАЗ-1111, тежи само 600 килограма и ускорява от 0 до 100 км/ч за около 30 секунди. Въпреки това, тя е далеч от спортен автомобил. Създадена е като малък градски автомобил, вдъхновен от популярния по онова време Daihatsu Mira.
Произход и развитие
"Лада Ока" е двуврат автомобил с по-ръбат дизайн, дело на инженерите от завода на ВАЗ в Серпухов на река Ока. Първоначално е замислена като "Инвалидка" - специална компактна кола с управление на волана за хора с увреждания. До средата на 80-те години интересът към такива автомобили намалява, затова главният инженер Александър Попов решава да предложи по-модерен модел.
Технически спецификации
ВАЗ-1111 е снабдена с двуцилиндров двигател от "Лада Самара", преработен за 29 конски сили. Разходът на гориво е около 6 литра на 100 километра, което я прави икономична. Автомобилът е евтин и с предно предаване, което е новост за времето си в СССР. Малкият размер и бюджетната цена я правят популярна сред градското население.
Безопасност и репутация
Въпреки ентусиазма, "Лада Ока" става известна и като "Капсулата на смъртта". Малките ѝ размери я правят нестабилна, а слабите заварки между детайлите не издържат на удари. Изпреварването с този модел е рисковано, тъй като ускорението е неразумно за габаритите ѝ. Производството е спряно през 1997 година, но до тогава са произведени около 700 000 бройки.
Настояще и бъдеще
След разпада на СССР и навлизането на западни конкуренти, "Лада Ока" започва да изчезва. Лекотата и теглото ѝ я правят привлекателна за крадци на метали. Днес автомобилът може да бъде намерен в България на цена между 1000 и 2000 лева.