Купуването на лека кола в България през 1981 г.: Символ на мечти, надежди и борба
Дълго чакане, неясноти и съмнения
През 1981 г. закупуването на лека кола в България е било много повече от просто покупка. То е било символ на мечти, надежди и борба. Процесът е бил обвързан с бюрокрация, дълго чакане, неясноти и съмнения, но въпреки това, желанието за собствена кола е било силно.
Чакането:
Слушали сме много истории, в които хората разказват как са чакали години наред за кола. Във времена без интернет и без електронна система за проверка на реда, телефонната линия на "Мототехника" е много често е била заета. Хората са се редили на опашки пред офисите, за да получат информация за своя ред.
Един собственик на бордеро, който чакаше да купи лека кола, сподели опита си с мен. Той имаше бордеро на стойност 1500 лева, което му позволи да кандидатства за покупка на автомобил. Неговият номер на вноска беше над 170 000, което означаваше, че е чакал няколко години, за да получи шанс да купи кола.
Неясноти и съмнения:
Не е имало прозрачност в системата за разпределяне на автомобилите. Съществували са съмнения за корупция и злоупотреби. Някои хора са вярвали, че колите се разпределят несправедливо, с предпочитание към близки и познати на служители в "Мототехника".
Заместник-директорът по икономическите въпроси на софийския клон на "Мототехника" обяснява, че в промените в списъка с чакащи са нормални, тъй като клиентите постоянно променят заявките си за желаната от тях кола. Той също така споменава, че някои клиенти правят вноски, без да уведомят някого за това, което води до объркване и невъзможност да се свържат с тях, когато дойде техният ред.
Как е функционирала "Мототехника"?
"Мототехника" е била единственият държавен дистрибутор на автомобили в България. Тя е имала клонове в цялата страна, където хората са могли да внесат пари за кола и да чакат реда си.
Какви модели автомобили са били предлагани?
На пазара са били предлагани ограничен брой модели автомобили, най-вече от социалистическите страни. Най-популярните модели са били:
- ВАЗ (Лада) от СССР
- Москвич от СССР
- Trabant от ГДР
- Wartburg от ГДР
- Skoda от Чехословакия
- Fiat 124 от Полша
Как е изглеждал процесът на покупка на кола?
- Човекът е трябвало да внесе пари в "Мототехника".
- Получавал е бордеро с номер, който е определял реда му за покупка.
- Трябвало е да чака, понякога години наред, докато му дойде редът.
- Когато му дойде редът, е трябвало да плати остатъка от сумата за колата.
- Можел е да избере кола от наличните модели.
Заключение:
Купуването на лека кола през 1981 г. е било сложно и стресиращо преживяване. Но въпреки трудностите, мечтата за собствена кола е била силна. За много хора колата е била символ на свобода, престиж и по-добър живот.