Крахът на Fiat в Торино: Industrijski Upad i принудителен отпуск за 2800 работници
Торино се бори с индустриалния упадък в завода Mirafiori
Италианският град Торино, дом на най-стария завод за автомобили в Европа, преживява индустриален упадък. Автопроизводителите се изправят пред предизвикателства като високи разходи за електрификация и конкуренция от Китай. Fiat, част от Stellantis, се справя с тази криза в завода Mirafiori, където се произвеждат електрическият Fiat 500 и два модела на Maserati, но слабото търсене води до спиране на производството и принудителни отпуски за 2800 работници.
Исторически контекст на Mirafiori
Заводът Mirafiori, някога символ на мощта на Fiat и простиращ се на площ от 2 милиона квадратни метра, сега действа от време на време. С около 60 000 работници в пиковите си години, производството значително е спаднало. Fiat променя стратегията си, като се слива с Chrysler през 2014 г. и PSA през 2021 г., за да създаде Stellantis, но това не предотвратява закриването на четири завода в Торино през последните четири десетилетия.
Бъдещи перспективи за Торино
Торино, с население от 2,2 милиона души, се стреми да стане туристически и академичен център, но 50 000 до 60 000 работни места остават свързани с автомобилната индустрия. Работниците на Stellantis реагират с национална стачка, за да защитят работните си места. Производството на Stellantis в Италия през тази година се очаква да падне под 500 000 автомобили – най-ниско ниво от 1958 г. насам.
Социално отражение върху работниците
Работниците в Mirafiori, чиято средна възраст е 57-58 години, сега получават около 1100 евро месечно след данъци, докато редовните заплати достигат до 1600 евро. Профсъюзите алармират за затрудненията на тези, които търсят препитание в този сектор. Заводът Mirafiori е един от последните оцелели в Торино, но неговата роля остава несигурна в настоящата икономическа обстановка.