Ключов фактор, който всички пренебрегват при избора на употребяван автомобил
Експертите обясниха кое ангренажно задвижване е по-надеждно: ремък или верига
Най-простото и надеждно задвижване на разпределителния вал е зъбното задвижване. Вземете чифт зъбни колела със съотношение на зъбите 1:2 - и проблемът е решен: разпределителният вал винаги ще се върти два пъти по-бавно от коляновия вал. Няма какво да се счупи: нищо няма да се разкъса или разтегне.
Въпреки това, тъй като валовете се отдалечаваха един от друг и поради увеличаването на скоростта им на въртене, е необходимо друго решение - по-компактно и с по-малка инерция. Така се появиха веригите в задвижването.
Предимства и недостатъци на верижните и ремъчните задвижвания
Верижно задвижване
Плюсове:
- Веригата е по-евтина за поддръжка. Почти никой не препоръчва тя да се смени преди 100 000 км.
- Висок експлоатационен живот, особено за известните двигатели от 80-те и 90-те години с вериги с два или повече реда.
- Веригата е защитена от външни неблагоприятни фактори, винаги смазана и опъната с работещ обтегач.
- Веригата, благодарение на добре обмислена система от стабилизатори и обтегачи, изпитва дори по-малко вибрации от колана.
- Веригата е божи дар за тези, които шофират малко. Не е необходимо да се заменя "поради възрастта".
- Преди "смъртта" си веригата ще започне да "моли" да бъде заменена чрез повишен шум, давайки шанс да не пропуснете този момент.
Минуси:
- Двигателите с верижно задвижване са по-тежки.
- Веригата трябва да бъде смазвана.
- Хидравличният обтегач на веригата без тресчотка може да не работи добре, ако налягането на маслото е недостатъчно. Това важи особено за автомобили със система Start-Stop.
- Веригата може да прескочи, когато двигателят се върти в обратна посока, което се случва при паркиране с включена предавка на стръмен наклон.
- Помпата за охлаждаща течност в такива двигатели почти винаги се върти от ремъка на спомагателни агрегати. Според препоръките този ремък не се сменя често - не е от най-важните. Но ако се скъса, няма да стигнете далеч преди да прегреете двигателя.
- В историята е имало двигатели с верига с ресурс, който не надвишава 50 000 км.
- Смяната на веригата в повечето съвременни двигатели е доста сложно занимание. Изисква се демонтаж на предния капак, в който често се монтира маслената помпа и каналите с гумените уплътнения.
- Веригата се разтяга с времето. Общата дължина се увеличава поради износването на контактните повърхности на всяко звено, което води до повреда на фазите на синхронизация.
Ремъчно задвижване
Плюсове:
- По-малко шум.
- Няма резонансни вибрации, тъй като броят на зъбите е нечетен и не е кратен на броя на зъбите на зъбните колела.
- Ремъкът, поради своята еластичност, добре заглушава торсионните вибрации.
- Не изисква хидравличен обтегач: за колана е достатъчно евтино пружинно устройство.
- Не се нуждае от смазване.
- На някои от двигателите е доста лесно да се провери. Но при някои двигатели може да се наложи демонтиране на опората на силовия агрегат.
- По-лесно е да смените ремъка. Това може да стане дори в собствения ви гараж.
- Теглото на двигателя с ремъчно задвижване е малко по-ниско.
Минуси:
- Двигателят с ремъчно задвижване има голям брой валове. Това е по-голям брой уплътнения и протичането от тях ще влоши работата на ремъка.
- Ремъкът се страхува от ниски температури и проникване на вода.
- Ресурсът на ремъка е ограничен не само от пробега, но и от времето. Каучукът е склонен към стареене.
- Безопасността на ремъка се влияе от състоянието на опъващите го ролки, както и от водната помпа, която често се задвижва от същия ремък. Смазката в ролките изсъхва с времето и топлина, а работата на помпата се затруднява от използването на нискокачествени охлаждащи течности.
- Изисква периодична подмяна в съответствие с таблицата за рутинна поддръжка.
- Коланът се къса моментално, често без никакви предупредителни звуци.
Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!
Споделете статията в: