Китай забранява на автомобилните си производители да строят заводи в Русия
Китай предупреждава автомобилните си производители за рискове в Русия
Китай не желае неговите автомобилни производители да рискуват капитала си в страни като Русия. Това означава, че надеждите на Руската федерация за установяване на автомобилно производство с помощта на китайски компании вероятно ще останат напразни.
Министерството на търговията на Китай предупреждава за рискове
Според информация на Ройтерс, на среща в началото на юли, Министерството на търговията на Китай е предупредило автомобилните производители за рисковете, свързани с инвестирането в Русия. Служители на министерството "категорично не препоръчват" инвестиране в изграждането на заводи в Русия и Турция, както и не позволяват инвестиране в Индия. Рисковете от изграждане на заводи в Европа и Тайланд са описани по-меко.
Препоръки за намаляване на рисковете
За да се намалят потенциалните рискове, властите на Китай препоръчват използването на фабрики в чужбина за сглобяване на компоненти, доставяни от Китай. Руската автомобилна индустрия претърпя катастрофален колапс в резултат на войната срещу Украйна. Производството през 2022 г. спадна три пъти до най-ниското ниво от разпадането на СССР.
Влияние върху вече стартираните проекти
Засега е трудно да се каже как позицията на китайското правителство ще се отрази на вече стартираните или планираните проекти. Всички те се правят в съществуващи предприятия в партньорство с руски компании, с изключение на една - Great Wall Motor, която стартира през 2019 г. завод за производство на автомобили Haval в района на Тула (Русия).
Ограничено развитие на производство в Русия
Въпреки препоръката на властите, китайските автомобилни концерни не се стремяха да развиват производство в Русия. Те се ограничиха до сглобяването на своите модели в съоръженията, освободени след оттеглянето на западните концерни. Китай вече има проблеми с продажбата на произведеното, тъй като пазарът расте по-бавно от очакваното, а също така има ограничения от САЩ и ЕС.