известия
съобщения
АвтоБОТ
myve logo Промоции Карти
Назад

Какво се случи с McLaren-a, спечелил 24-те часа на Льо Ман

Екип MyVe
Екип MyVe
22:00 | 14.08.2025
Време за четене: 03:20 мин.
Какво се случи с McLaren-a, спечелил 24-те часа на Льо Ман

Победата, която никой не очакваше

В дъждовния юни на 1995 г. McLaren се появи за първи път на Льо Ман и победи всички. Съвсем новият за пазара F1 не просто завърши, а спечели генералното класиране.

F1 е замислен от Гордън Мъри като чиста пътна машина – без турбо, ABS или серво. Въпреки това клиентите настояват за участие в надпревари. Така се ражда F1 GTR – по-лека с голямо крило и множество въздуховоди.

Шаси 01R е предвидено за цивилен автомобил, но по неясни причини става тестово мулe за състезателната версия и в крайна сметка попада при японския тим Kokusai Kaihatsu Racing.

Дъждовната нощ на 17 юни 1995 г.

Над Сарта валя порой. Прототипите излитат в бариерите, а пилотите дремят зад волана. Екипът на JJ Лехто, Яник Далмас и Масанори Секия обаче просто продължава.

„Колата не беше най-бърза. Дори не трябваше да завърши. Но отказа да се счупи.“

На 18 юни McLaren F1 GTR №01R пресича финала първи. Секия става първият японец, триумфирал в Льо Ман.

Животът на победителя след Льо Ман

След успеха 01R никога повече не се състезава. McLaren го прибира в технологичния център в Уокинг, където остава и днес.

Преди старта съществува уговорка: ако не победи, колата отива при д-р Мотокадзу Саяма – собственик на спонсора Ueno Clinic. Победата променя всичко и британците задържат шасито. Като компенсация Саяма купува шаси 043 – боядисано в същата черно-сива схема, с автограф на Секия и пробег едва 4 800 км.

Поредицата юбилейни версии на McLaren

McLaren обича да напомня за 1995 г.:

  • 650S Le Mans (2015)
  • 720S Le Mans (2020)
  • 750S Le Mans Edition (2025)

„Станало толкова предвидимо, че можеш да си свериш часовника.“

750S le mans edition в числа

• Двигател: 4,0 л V8 битурбо, 740 к.с. • Ускорение: 0–97 км/ч за 2,8 сек. • Максимална скорост: 331 км/ч (206 mph) • Цена: около £300 000

Козметиката е насочена към носталгията – въглероден сплитер, покривен отвор, огромно крило и петспицови джанти от 1995 г. Интериорът комбинира Alcantara и кожа, състезателни колани и бродирани подглавници.

„Истинската легенда все още седи в Уокинг. Все така победител. Все така непобедена.“

750S Le Mans е ефектен трибют, но 01R остава златният стандарт – колата, която случайно пише история, след което тихо заспива сред трофеите си.

Последвайте Myve в Google Новини за още актуални публикации!

Myve google news

Свали мобилното приложение MyVe и ползвай всички услуги напълно безплатно:

Google Play Apple AppStore AppGallery
Споделете статията в: