КАКВО Е СЪСТОЯНИЕТО НА ПРОХОДИТЕ В БЪЛГАРИЯ?
В България има 39 планински прохода, не малка част от които са в лошо състояние. Има такива, които целогодишно са затворени. Някои трасета през зимния сезон са непроходими. Други са в ремонт или са планирани за такъв. Какво е състоянието на проходите в България на прага на зимата? Продължи да четеш.
Проходите са много важна част от инфраструктурата на една държава, защото скъсяват пътните връзки и улесняват свободното движение на хора, стоки и капитали.
В България има около 40 планински прохода и, за съжаление, не малка част от тях са в лошо състояние. Има такива, които целогодишно са затворени. Някои трасета през зимния сезон са непроходими. Други са в ремонт. При трети предстои ремонт. Например, Ришкият проход бе рехабилитиран изцяло през 2013 г., а сега има обявена процедура за нов ремонт.
На прага на зимата Уили провери безопасни ли са планинските проходи за автомобили и хора? Кои пътища са затворени и кои не? Кои трасета са били рехабилитирани и къде предстоят ремонти? Информацията е от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Кои от проходите в България са най-натоварени?
20 от всичките близо 40 планински прохода се намират в Стара планина. Според информация на АПИ те са натоварени целогодишно, защото осигуряват пътните комуникации между Северна и Южна България. Най-интензивен е трафикът през Прохода на Републиката (Хаинбоаз), Ришкия, Шипченския, Троянския (най-високият Старопланински проход с 1550 м н.в.)., Айтоския и Котленския проходи. Интензивно е и движението през „Предела“ (с големи наклони): пътят Симитли – Разлог е най-пряката и удобна връзка между Северозападна и Западна България със зимните курорти в Пирин.
В последните години част от тези проходи са били изцяло или частично рехабилитирани. Други в момента се ремонтират, а при трети е планирано да бъдат обновени в близко бъдеще.
Проходът на Републиката (Хаинбоаз)
Проходът на Републиката свързва Велико Търново и Гурково. Част е от първокласната пътна мрежа на България. Най-високата му точка е 700 м н.в. Целогодишно е отворен и е много натоварен. На денонощие оттам минават между 8000 и 12 000 автомобила.
В момента се ремонтират близо 22 км от този проход, на пътя Дебелец–Гурково в област Велико Търново. Второкласното трасе е най-пряката и удобна връзка на пътуващите от ГКПП „Дунав мост 1“ през Стара планина към ГКПП „Капитан Андреево“ и ГКПП „Маказа“ и е проходът с най-интензивния тежкотоварен трафик.
Дейностите за подобряване състоянието на пътя включват машинно изкърпване на асфалтовата настилка, подмяна на компрометирани дилатационни фуги, нова хоризонтална маркировка, обрушване и обмрежване на скатовете, укрепване на откосите, подобряване на отводняването, почистване на крайпътната растителност, подмяна на мантинели и др. Прогнозната стойност на ремонта е 2,1 млн. лв. В момента проходът е затворен. На 11 ноември ремонтът приключи и проходът беше отворен за движение.
Айтоски проход
Айтоският проход се намира по пътя от Айтос за Шумен. Най-високата му точка е около 390 м. н. в. Проходът е отворен през всички сезони.
До края на тази година се предвижда да завърши цялостната рехабилитация на над 33 км от прохода. Става въпрос за третокласния път Провадия – Дъскотна – Айтос, който е най-кратката връзка за шофьорите от Варненска област с магистрала „Тракия“. Отсечката е разделена в Лот 29 и Лот 30. Инвестицията е за над 24,3 млн. лв.
В лот 29 отсечката е в областите Бургас и Варна. Началото на участъка е от моста над язовир „Цонево“ при 49-ти км. Краят е при 65-ти км, недалеч от с. Вишна в област Бургас. Отсечката ще е с нова конструкция на някои места и с нова асфалтобетонова настилка. Ще бъдат възстановени банкети и откоси, с обновени ограничителни системи, вертикална сигнализация и хоризонтална маркировка. Основно ще се ремонтират 6 мостови съоръжения. Сред тях са мостът над яз. „Цонево“, над р. Камчия и р. Гермето. Проектът предвижда разширяване и укрепване на скалния тунел при 56-ти км, в близост до с. Билка, който е в експлоатация от 1936 г. В участъци от пътя се възстановяват или надстрояват укрепителните стени.
В лот 30 е отсечката, която започва в близост до с. Вишна (км 65+933) и завършва малко преди кръстовището с третокласния път Руен – Просеник (км 82+749). Проектът включва цялостна подмяна на асфалтовата настилка, подобряване на отводняването, нови бордюри, мантинели, пътни знаци и маркировка. Включва и ремонт на 3 моста – над р. Казан дере, над Сазла дере и над р. Ябълчевска. Съоръженията ще са с възстановено бетоново покритие, нова хидроизолация и асфалтова настилка, обновени тротоарни блокове и предпазна ограда.
Проходът „Петрохан“
Проходът „Петрохан“ свързва София с Берковица и Монтана. Част е от второкласната пътна мрежа. Най-високата му точка е на около 1440 м н.в. Има много остри завои. Отворен е целогодишно.
Цялата статия може да прочетете на следния линк
Източник: www.уили.com